PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI W KLASACH I- III.

W naszej szkole realizowane są w klasach młodszych elementy pedagogiki Marii Montessori.
Nauczyciele kształcenia zintegrowanego ukończyli studia podyplomowe bądź kursy kwalifikacyjne
w tym kierunku. Nauczyciele realizujący elementy pedagogiki Marii Montessori to :

1.mgr Agnieszka Koterla - klasa III A
2.mgr Beata Kosiec - klasa II B
3.mgr Inga Budzyńska - klasa II C
4.mgr Danuta Rybusińska - klasa I A

Maria Montessori zaliczana jest w pedagogice światowej do czołowych reprezentantów pedagogiki
alternatywnej , pedagogiki wychodzącej od dziecka .Szczególnym jej wyznacznikiem jest podmiotowa
koncepcja pomocy wychowawczej nakierowanej na indywidualny rozwój dziecka w przyjaznym dlań
środowisku . Towarzyszy temu procesowi przygotowanie wychowanka do odpowiedzialnego
i świadomego życia w społeczeństwie .Pedagogika Marii Montessori wspiera spontaniczną i twórczą
aktywność ucznia .Uczniowie powinni tak często i tak długo ,jak to tylko możliwe, zdobywać wiedzę
poprzez osobiste , konkretne doświadczenia . Tylko wtedy , kiedy uczeń potrafi wyjaśnić innym to
czego dowiedział się w wyniku swoich osobistych działań , można stwierdzić , że nowo zdobyta wiedza
jest w jego umyśle w wieloraki sposób utrwalona i zapamiętana.

Cele realizowane w naszych klasach montessoriańskich to :

1.rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły
2.wypracowanie szacunku do porządku i do pracy
3.wypracowanie zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy
4.osiąganie długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem
5 wypracowanie postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli,a nie na przymusie
6. uniezależnienie od nagrody
7. formowanie postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji
8. szacunku dla pracy innych
9. rozwijanie indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy
10. osiąganie spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.

ZADANIA PEDAGOGIKI MONTESSORI:

- uczenie przez działanie
- samodzielność
- koncentracja
- lekcje ciszy
- porządek
- społeczne reguły
- obserwacja
- indywidualny tok rozwoju każdego dziecka

Ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem
Montessori. Zestaw takich materiałów dydaktycznych posiadamy w swoich klasopracowniach i są one
wszystkie do dyspozycji ucznia bez żadnych ograniczeń.

Materiał dydaktyczny można podzielić na pięć kategorii:


1. Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia - związany z samoobsługą, troską o środowisko,
zwyczajami i normami społecznymi.
2. Materiał sensoryczny - rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.
3. Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.
4. Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.
5. Materiały wychowania duchowego.

Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne umieszczone w zasięgu ręki
dziecka.
Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem i dzieckiem, pomaga dziecku samodzielnie
odkrywać rzeczywistość.

REGUŁY SWOBODNEJ PRACY DLA UCZNIÓW :


1. Nie przeszkadzaj innym w pracy .
2. Nie mów głośno , wystarczy szept .
3. Doprowadź każdą pracę do końca.
4. Bądź rzetelny w samokontroli .
5. Nie przeszkadzaj , kiedy nauczyciel objaśnia coś innemu uczniowi.
6. Chętnie pomagaj innym w pracy .
7. Każdy materiał odstawiaj na stałe miejsce .