Programy profilaktyczne

w roku szkolnym 2006/2007

 realizowane przez Straż Miejską m.st.Warszawy.

                                                                           Koordynator ze strony szkoły: Artur Stopel- pedagog szkolny

                                                                            

Limit - do 30 godzin.

 

Temat według oferty

Klasy wytypowane z liczbą godzin dla danej klasy

Ogółem

 

 

godzin

Zachowania wobec

 

 

zwierząt - 1 godzina

 

 

(klasy I - III)

 

 

Bezpieczeństwo dziecka w

 

 

kontaktach z osobami

 

 

obcymi - 1 godzina

KLASY: I A I B –PO 1 GODZ.

2G.

(klasy I - III)

 

 

Zachowanie w sytuacjach

 

 

zagrożeń - 1 godzina

 

 

(klasy I - V)

 

 

Jestem uczestnikiem ruchu

 

 

drogowego - 1 godzina

 

 

(klasy II - V)

 

 

Dziękuję, nie przyjmuję -

 

 

1 lub 2 godziny (klasy I -

KLASY: III A I B – PO 1 GODZ.

2G.

III)

 

 

Złość - mój przyjaciel czy

 

 

wróg - 2 godziny (klasy II

KLASY: II A i B- PO 1 GODZ.

 

 

 

 

4G.

- III)

               III A i B - PO 1 GODZ.

 

Uczymy się żyć bez

KLASY : IV A I B- PO 1 GODZ.

 

 

 

 

Przemocy- 1 godzina

                V A I B- PO 1 GODZ.

 

7G.

(klasy IV – VI)

                VI A I B I C – PO 1 GODZ.

 

Dziecko w sieci – 1

KLASY:  III A I B –PO 1 GODZ.

 

 

godzina (klasy III - V)

                IV A I B – PO 1 GODZ.

                 V A I B – PO 1 GODZ.

6G.

Nie daj się wciągnąć - 1

KLASY: IV A I B – PO 1 GODZ.

 

 

 

godzina (klasy IV - VI)

               V A I B – PO 1 GODZ.

               VI A I B I C – PO 1 GODZ.

7G.

_Odpowiedzialność prawna nieletnich pieletnich_lność prawna

 

 

Nieletnich 1 godzina

KLASY: VI A I B+C

2G.

(klasy VI)

 

 

Bezpieczne wakacje - 1

 

 

godzina (klasy I - VI)

 

 

 

Razem godzin

30G.

 

 

 

 

Działania prowadzone przez Referat Profilaktyki Straży Miejskiej m. st. Warszawy w roku szkolnym 2006/2007

Wrzesień - październik 2006 rok

Październik 2006 rok - czerwiec 2007 rok

W ramach programu proponujemy następujące tematy zajęć:

1. Zachowania wobec zwierząt - 1 godzina (klasy I - III)

Zakres tematyczny:

·          Zwrócenie szczególnej uwagi na zwierzęta bezpańskie, agresywne, chore;

·          Jakie sytuacje i zachowania dzieci wobec zwierząt mogą być zagrożeniem dla ich

zdrowia i życia;

·          Jak unikać sytuacji niebezpiecznych i jak radzić sobie w takich sytuacjach;

·          Nauka bezpiecznych postaw

·          Odpowiedzialność i obowiązki właścicieli zwierząt;

·          Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać.

2.       Bezpieczeństwo dziecka w kontaktach z osobami obcymi - 1 godzina (klasy I - III)

           Zakres tematyczny:

·          Sytuacje i zachowania w kontakcie z osobą obcą, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia;

·          Unikanie zagrożeń i radzenie sobie w sytuacjach trudnych oraz zrozumienie, co nam grozi ze strony obcych;

·          Jak powiedzieć "NIE" obcemu;

·          Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach, jak się o nią zwracać.

3. Zachowanie w sytuacjach zagrożeń -1 godzina (klasy I - V)

Zakres tematyczny:

 

·          Sytuacje i zachowania, które stanowią zagrożenie dla zdrowia lub życia: w domu, na podwórku, podczas zabaw, w drodze do szkoły, zjawiska atmosferyczne, ogień, prąd, gaz, substancje chemiczne, teren budowy;

·          Unikanie zagrożeń i radzenie sobie w sytuacjach trudnych;

·          Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać.

 


3. 

4. 

  4. Jestem uczestnikiem ruchu drogowego - 1 godzina (klasy I-V)

 

Zakres tematyczny:

·          Jakie sytuacje i zachowania na drodze stanowią zagrożenie dla zdrowia lub życia;

·          Poruszanie się po drodze - zasady bezpieczeństwa;

·          Znaki drogowe i sygnalizacja świetlna, odblaski;

·          Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać;

·          Kodeks rowerzysty.

 

   5. Dziękuję, nie przyjmuję –l lub 2 godziny (klasy I - III)

 

Zakres tematyczny:

·          Sytuacje i zachowania w kontakcie z osobą obcą, które mogą stanowić zagrożenie dla

zdrowia lub życia;

·          Uświadomienie dzieciom, co nam grozi ze strony osób obcych;

·          Unikanie zagrożeń i radzenie sobie w sytuacjach trudnych;

·          Jak powiedzieć "NIE" obcemu;

·          Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać.

 

   6. Złość - mój przyjaciel czy wróg --: 2 godziny (klasy II - III)

 

Zakres tematyczny:

·          Umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami bez agresji;

·          Umiejętność wyrażania swoich myśli i uczuć;

·          Umiejętność komunikowania się z innymi bez agresji;

·          Przekazanie wiedzy, do kogo i jak można zwrócić się o pomoc.

 

    7. Uczymy się żyć bez przemocy-l godzina (klasy IV - VI)

 

Zakres tematyczny:

·          Przyczyny agresji i przemocy w szkole;

·          Radzenie sobie z agresją ze strony grupy rówieśniczej;

·          Dziecko jako świadek lub osoba poszkodowana (pobicie, rozbój, kradzież, wypadek)

·          Przekazanie wiedzy, do kogo i jak można zwrócić się o pomoc.

 

8. Dziecko w sieci - 1 godzina (klasy III - V)

 

Zakres tematyczny:

·          Przekazanie informacji nt. bezpiecznego korzystania z Internetu;

·          Zagrożenia, jakie mogą nas spotkać ze strony Internetu.

 

 

 


 


5. 

 

9. Nie daj się wciągnąć - 1 godzina (klasy IV - VI)

 

Zakres tematyczny:

·          Przyczyny sięgania po środki uzależniające;

·          Określenie skutków używania środków uzależniających;

 

·Ćwiczenie umiejętności skutecznego odmawiania; Do kogo ijak można zwrócić się o pomoc.

 

10. Odpowiedzialność prawna nieletnich -1 godzina

      (klasy VI)

 

   

Zakres tematyczny:

 

Uświadomienie, jakim regulacjom prawnym podlegaj ą czyny zabronione popełnione przez nieletnich;

Przedstawienie obowiązujących regulacji prawnych dotyczących nieletnich.

 

11. Bezpieczne wakacje - 1 godzina (klasy I - VI)

 

Zakres tematyczny:

·          Sytuacje zagrożenia dla zdrowia i życia;

·          Skutki skoków do wody;

·          Zasady bezpiecznego zachowania nad wodą;

·          Do kogo i jak należy zwrócić się o pomoc

PROFILAKTYKA W SP 133  2006/2007

 

 

1. „Magiczne kryształy”

 

Program wczesnej profilaktyki opracowany przez Magdalenę Maciążek i Wiolettę Wiśniewską na podstawie bajki profilaktycznej Agnieszki Grzelak.
Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku 6-12 lat. Jego podstawowa wersja została przygotowana dla klas I-IV szkoły podstawowej. Dzięki dodatkowym propozycjom zadań opracowanym przez realizatorów program został dostosowany do możliwości przedszkolaków i dzieci, które jeszcze nie umieją pisać (mgr Beata Michalik), a także dla dzieci z klas V-VI, a nawet z gimnazjum.
Program uwrażliwia dzieci oraz osoby zajmujące się wychowaniem (nauczycieli, rodziców, opiekunów, wychowawców) na zagrożenia jakie mogą nieść ze sobą media (telewizja, gry komputerowe) związane zwłaszcza z wzorcami przemocy oraz nabywaniem nawyku korzystania z biernych, pozbawionych interakcji międzyludzkich, form rozrywki.
Dzięki poznanym treściom osoby uczestniczące w programie (zarówno dzieci, jak i dorośli) mogą dokonywać bardziej świadomych decyzji i wyborów dotyczących korzystania z TV i gier komputerowych.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi, dzięki którym są bardziej interesujące, a uczestnicy mogą korzystać z własnych doświadczeń i przemyśleń. Bogactwo aktywnych metod umożliwia wykorzystanie programu jako formy zajęć integracyjnych dla klas I – IV szkoły podstawowej.
Program zakłada realizację dwóch grup celów:

1. odnoszących się do uczniów
przeciwdziałanie naśladowaniu zachowań agresywnych, proponowanych przez TV i gry komputerowe; diagnoza form spędzania czasu wolnego przez uczniów w kontekście ich pragnień i potrzeb; wzrost motywacji i kreatywności w zakresie sposobów spędzania czasu wolnego; poznawanie i ćwiczenie form wyrażania własnych myśli, odczuć, itp.; integracja klasy i nauka współpracy;
2. odnoszących się do rodzin
stworzenie dogodnych warunków do pogłębienia więzi w rodzinach uczniów; nawiązanie lub rozwój współpracy z rodzinami innych uczniów; zachęta do kultywowania, odnowienia lub tworzenia tradycji rodzinnych.

Podstawowy program może być realizowany w dwóch wersjach:
Wersja dłuższa (pięć dwugodzinnych spotkań w cotygodniowych odstępach) może być realizowana w trakcie lekcji , podczas zielonej szkoły czy innej wycieczki, a także w ramach dni wolnych czy godzin przeznaczonych na programy profilaktyczne. Wersja krótsza (jedno kilkugodzinne spotkanie).

W obu wersjach programu ważną rolę odgrywa przeprowadzenie od dwóch do czterech spotkań z rodzicami, co jest konieczne ze względu na realizację celów, jak również stanowi propozycję ciekawej "wywiadówki" prowadzonej metodami aktywnymi połączonej z psychoedukacją rodziców.
Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z dziećmi, to: wspólna lektura bajki „Magiczne Kryształy”, praca z dziećmi na bazie tekstu, drama, burza mózgów, praca w grupach, gra dydaktyczna.

Realizatorami mogą być osoby przeszkolone w prowadzeniu programu (8-12 godzin).

Program wyposażony jest w materiały dla nauczycieli:
książka „MAGICZNE KRYSZTAŁY”, konspekty metodyczne; płyta CD bądź dyskietka z załącznikami

W szkołach lub przedszkolach, w których realizowany jest program „Magiczne Kryształy” zaleca się zaopatrzenie biblioteki szkolnej w liczbę egzemplarzy bajki A. Grzelak "Magiczne Kryształy” odpowiadającą liczbie uczniów jednej klasy.

Szczegółowe informacje można uzyskać u przedstawicieli Fundacji Homo Homini im. Karola de Foucauld: ul. Aleksandry 1 30-837 Kraków
dr Szymon Grzelak, Wiceprezes Zarządu (tel./fax: 0 22 786-43-74; pion_sz@wp.pl)
mgr Grzegorz Paź, Prezes Zarządu (tel. 0 602-350-138)
mgr Beata Helizanowicz, Wiceprezes Zarządu (tel. 0 12 658-49-64 lub 0 12 658-49-74 w godz. 9:00-13:00)

 

 

 

HARMONOGRAM ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH

„MAGICZNE KRYSZTAŁY”

28 LISTOPADA (wtorek)

g. 8.00 –11.00       - kl. II a

g. 11.00 – 14.00     -  kl. III a

5 GRUDNIA (wtorek)

        g. 8.00 – 11.00     - kl. IV b

g. 11.00 – 14.00    - kl. III b

6 GRUDNIA (środa)

g. 8.00 – 11.00     – kl. IV a

g. 11.00 – 14.00   - kl. V a

7 GRUDNIA  (czwartek)

g. 8.00 – 11.00    - kl. II b

g.  11.00 – 14.00   - kl. V b

 

SPOTKANIE DLA RODZICÓW !!!

UCZNIÓW KLAS  II - V

5    GRUDNIA   (WTOREK)   G. 17.00

 

 

 

 

 

 



 

 

5