PROGRAM WYCHOWAWCZY

 SZKOŁY PODSTAWOWEJ

NR  133

IM. STEFANA CZARNIECKIEGO

 W WARSZAWIE

 

ROK SZKOLNY 2007/2008

Opracowanie :

                                      mgr Artur Stopel – pedagog szkolny we współpracy z Radą Pedagogiczną SP 133

"W przyjaznej atmosferze i poczuciu bezpieczeństwa,
we współpracy ze środowiskiem
umożliwiamy Uczniowi wszechstronny rozwój
oraz stwarzamy szansę odniesienia sukcesu na miarę możliwości Wychowanka."

 

WSTĘP

 

Program Wychowawczy powstał przy zaangażowaniu zespołu wychowawczego, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego i rodziców.

Program ten uwzględnia wyniki licznych ankiet, rozmów i diagnoz, na podstawie, których stwierdzono, iż rodzice oczekują od szkoły kształtowania samodzielności, rozwijania aktywności społecznej, tworzenia przyjaznej dla uczniów atmosfery, motywowania uczniów do pracy.

Program ten powstał jako „kontrakt społeczny” wszystkich, zaangażowanych w problematykę wychowawczą, którym nie jest obojętny los i przyszłość uczniów. Jego wdrożenie dostarczy przejrzystych i jasnych informacji na temat zasad wzajemnych relacji wychowawczych oraz metod postępowania.

Program jest długofalowy. Rada Pedagogiczna będzie systematycznie ewaluować „jakość” przyjętych priorytetów, przebieg i realizację procesu wychowawczego jednocześnie modyfikując go i doskonaląc.

 

          Program wychowawczy naszej szkoły został opracowany w oparciu

          o następujące dokumenty:

·        Konstytucję Rzeczpospolitej Polski

·        Powszechną Deklarację Praw Człowieka

·        Konwencję Praw Dziecka

·        Ustawę o Systemie Oświaty z 7 września 1991 r. nowelizację z 21 lipca 1993 r.

·        Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80 poz. 542)

·        Program „Zero tolerancji dla przemocy”

·        Podstawy Programowe z kwietnia 1999 r.

·        Statut Szkoły

·        Tradycje polskie i regionalne

·        Ewaluację programu wychowawczego z lat poprzednich

 

MISJA  SZKOŁY 

1. Zapewniamy wszechstronny rozwój ucznia.

2. Stwarzamy warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego uczniów.

3. Kształtujemy u dzieci właściwe postawy:
uczymy szacunku, tolerancji, wzajemnej pomocy, zrozumienia.

4. Kształtujemy u dzieci nawyki sprzyjające zdrowiu i bezpieczeństwu.

5. Nasza szkoła jest czysta i zadbana.

6. Przygotowujemy każdego ucznia do sprawnego funkcjonowania we współczesnym świecie.

7. Rozwijamy zainteresowania i zdolności twórcze w zajęciach pozalekcyjnych
i organizacjach działających na  terenie szkoły.

8. Efektywnie przygotowujemy uczniów do dalszych etapów kształcenia.

9. Udostępniamy wychowankom pomoce naukowe, zbiory biblioteczne,
 sprzęt komputerowy i audiowizualny.

10. Aby sprostać wyzwaniu nowoczesnej i ambitnej szkoły wprowadzamy
naukę języka angielskiego i zajęcia informatyczne od pierwszej klasy.

11. Kadra pedagogiczna ma wysokie kwalifikacje i jest przyjazna uczniom.

12. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom rodziców.

13. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym.

14. Rzetelnie realizujemy cele i zadania zawarte w ustawie o  systemie  oświaty,
 w  naszym  programie  wychowawczym, statucie  szkoły 

 i  wewnątrzszkolnym  systemie  oceniania.

15. Czynnie uczestniczymy i realizujemy założenia Programu
 „Zero tolerancji dla przemocy

 

WIZJA  SZKOŁY 

 
1. Szkoła wyposaża ucznia w rzetelną wiedzę dostosowaną do jego poziomu rozwoju.

2. Szkoła zapewnia wszystkim uczniom dostęp do sieci informatycznej,
wspomaga kształcenie języków obcych.

3. Uczeń kończący szkołę potrafi stosować wiedzę w praktyce,
jest dobrze przygotowany do dalszego etapu kształcenia.

4. Uczeń ma uporządkowany system wartości, wykazuje się samodzielnością,
uczciwością, tolerancją i odpowiedzialnością.

5. Uczeń aktywnie korzysta z bazy szkoły oraz środków dydaktycznych
wspomagających jego rozwój.

6. Uczeń kończący szkołę prezentuje postawy proekologiczne,
potrafi dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.

7. Uczeń zdobywa wiedzę w aktywny i twórczy sposób korzystając
z najnowszych metod nauczania.

 

I.

 

CELE WYCHOWANIA

 

 Szkoła przygotowuje ucznia do:

·        lepszego rozumienia świata i samego siebie,

·        lepszego sterowania własnym życiem, aby stało się ono bogatsze,           godne i wierne wartościom uniwersalnym,

·        włączania się do życia społecznego,

·        przeżywania poczucia wartości i ważności,

·        ofiarności, czynienia czegoś pozytywnego „w świecie i dla świata”

·        przekraczania granic własnego egoizmu,

·        integracji ze światem oraz wspólnotą regionalną,

·        samodzielności, przedsiębiorczości i twórczości

·        umiejętności czerpania z  informacji i wykorzystywania ich w różnych sytuacjach życiowych

·        przestrzegania wszelkich zasad i reguł,

·        wyboru dalszej drogi kształcenia

Szkoła wspomaga :

·        rozwój ucznia i dorastanie do nowych zadań,

Szkoła wdraża do:

·        samokształcenia i samowychowania,

·        działań zorganizowanych, ofiarnych, twórczych, odpowiedzialnych.

Szkoła wspiera:

·        działania rodziny w zakresie opiekuńczo-wychowawczym.

 

II.                 

ZADANIA SZKOŁY - TREŚCI WYCHOWAWCZE I WARTOŚCI REALIZOWANE PRZEZ WSZYSTKICH NAUCZYCIELI, WYCHOWAWCÓW I PEDAGOGA SZKOLNEGO.

I. Aktywność poznawcza uczniów:

1. Zapewnienie uczniowi warunków programowego i organizacyjnego współuczestnictwa w procesie edukacji.

2.  Stosowanie metod aktywizujących, czyli angażujących aktywność

    i samodzielność uczniów, opartych na pozytywnej motywacji do podejmowania zadań szkolnych.

3.  Stosowanie metod zapewniających osiąganie przez uczniów sukcesów  

      i wartościowych doświadczeń.

4. Stosowanie pracy w grupach w celu pobudzania aktywności uczniów; rozwijanie motywacji do dyskutowania nad pomysłami, opiniami; słuchanie  i uwzględnianie opinii innych uczniów; budzenie chęci pomocy; rozwijanie myślenia krytycznego.

5.      Zdobywanie umiejętności dyskusji będącej podstawą demokratycznego życia.

6.      Poznawanie cech osobowości dojrzałej i niedojrzałej.

7.      Określenie natury i zakresu wolności jednostki.

8.   Uświadomienie, na czym polega odpowiedzialność za siebie i innych.

9.       Poznanie warunków związanych z zachowaniem zdrowia.

10. Zaspokajanie potrzeb psychologicznych.

11.    Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i społecznych.

12     Profilaktyka urazów i chorób.

13. Postępowanie w przypadku chorób i urazów.

14.    Doświadczenia sprzyjające rozwojowi umiejętności korzystania zasobów umysłowych:

·        wyraźnego formułowania myśli,

·        rozumienia tego, co przekazują inni,

·        zajmowania się związkami ilościowymi (analiza, synteza, wnioskowanie, abstrahowanie)

·        posługiwania się skutecznymi metodami działania,

·        poznawania procedur demokratycznych.

15.Rozumienie użyteczności poszczególnych zajęć, znajomość różnorodnych treści jako:

·        motywacja do nauki,

·        podnoszenie skuteczności kształcenia,

·        przyjęcie określonego kierunku moralnego, budzenie wrażliwości moralnej, wspomaganie uczniów w samodzielności osądów i działań moralnych oraz umiejętności łączenia wymiaru indywidualnego i społecznego w dziedzinie moralnej.

 

II. Aktywność społeczna uczniów:

1.  Inicjowanie i podejmowanie zadań o wadze społecznej i obywatelskiej.

2.  Współpraca z innymi w realizacji zadań wykraczających poza osobisty interes.

3. Inicjowanie wykorzystania różnorodnych czynności społecznych, wchodzenia w różne społeczne role (kierowanie, reprezentowanie, pomaganie) połączone z sukcesem.

4. Poddawanie uczniów społecznemu ocenianiu (pozytywnemu i negatywnemu).

5. Doświadczanie odpowiedzialności.

6. Przejawianie postawy patriotycznej poprzez poznawanie i tworzenie tradycji szkoły, kultywowanie tradycji regionu i kraju .

7.  Wdrażanie do aktywnego zainteresowania się innymi ludźmi, sprawami ważnymi, wartymi podjęcia i realizacji.

8.  Propagowanie wartości rodzinnych powiązanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej.

9.  Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, świadomości obywatelskiej.

10. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego.

11. Kształtowanie szacunku do własnego państwa .

12.       Kształtowanie szacunku do swojej szkoły.

 

 

III. Aktywność samowychowawcza uczniów:

1. Zapewnienie uczniom doświadczenia.

2. Kształtowanie umiejętności analizy ludzkiego zachowania

     z uwzględnieniem warunków, motywacji, celów,

3. Wdrażanie do samopoznania i krytycznej samooceny (oceny własnych słabych i silnych stron) ; konfrontacja z ocenami innych ludzi.

4.  Doświadczenie samosterowania:

·        wytyczanie sobie zadań,

·        planowanie realizacji wytyczonych zadań,

·        ocena własnych wysiłków

·        ocena rezultatów własnego działania.

5.Doświadczenie radzenia sobie efektywnie z różnymi trudnościami (zaprogramowanie na sukces)

6.Doświadczenie budowania pozytywnego obrazu siebie, jako nade wszystko rezultat wytrwałej pracy nad sobą.

7.Doświadczenie wyrabiania nawyków dobrych i pożytecznych.

8.Eliminowanie złych cech osobowych.

9.Doświadczenie posługiwania się skutecznymi metodami działania.

10.Ciągłe doskonalenie umiejętności formułowania celów życiowych oraz planowania własnego rozwoju.

11.Kształtowanie zdolności do samooceny, samodyscypliny, samokontroli.

 

 

IV.  Perspektywiczny stosunek do życia czyli kształtowanie indywidualnych perspektyw życiowych:

1.     Zachęcanie do wewnętrznego „zaprogramowania na sukces”,

2.    Doświadczenie przeżywania wizji swojej własnej rodziny pracy zawodowej, nauki, czyli wizji swego przyszłego życia,

3.     Doświadczenie planowania dnia codziennego i planowania realizacji zadań,

4.     Dojrzałość do samokształcenia czyli: minimum wiedzy podstawowej jako punkt wyjścia do poszukiwania nowej wiedzy, wzbogacenia zainteresowań, dla integrowania wiedzy,

5.     Przygotowanie do przedsiębiorczości.

 

 

V. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie:

1.      Zapoznanie z prawami i powinnościami obywatelskimi oraz wynikającymi z nich postawami,

2.      Zapoznanie z Konstytucją, Deklaracją Praw Człowieka, Deklaracją Praw Dziecka, Kartą Praw Rodziny,

3.      Poznawanie dziejów własnego narodu i państwa,

4.       Poznawanie i poszanowanie symboli narodowych, państwowych, religijnych i szkolnych,

5.      Tolerancja i szacunek dla mniejszości narodowych, dla odmiennych przekonań religijnych i światopoglądowych,

6.      Aktywne przeciwdziałanie złu, patologiom społecznym,

7.      Przekazywanie rzetelnej wiedzy o otaczającym świecie, społeczeństwie, kulturze w celu zapobiegania konfliktom,

 

8.     Nauka podstaw etyki ze szczególnym naciskiem na kształtowanie postawy uczciwości i przestrzegania norm społecznych,

9.       Kształtowanie cech charakteru: pracowitość, punktualność, odpowiedzialność, czystość, porządek, sprawność organizacyjna, wytrwałość, umiejętność pokonywania trudności, skłonność do ryzyka, do wzniosłych poczynań i dużych dokonań.

10.  Wdrażanie do ustawicznego uczenia się, samodoskonalenia, korzystania z dóbr kultury, wartości zdrowotnych przyrody, ze sportu i rekreacji,

11.  Kształtowanie wrażliwości społecznej.

 

 

III.              

SYSTEM MOTYWACYJNY W WYCHOWANIU

1.      Uczniowie, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu i pracy społecznej oraz ci, którzy reprezentują szkołę na zewnątrz, mogą być:

·        wyróżnieni wobec klasy przez nauczyciela, wychowawcę,

·        wyróżnieni wobec całej społeczności uczniowskiej przez dyrekcję szkoły,

·        wyróżnieni listem pochwalnym do rodziców,

·        wyróżnieni nagrodami rzeczowymi,

·        proponowani do podniesienia oceny ze sprawowania za wyjątkowe osiągnięcia,

2.      Zachowanie przynoszące wstyd i uszczerbek dla dobrego imienia jednostki i całej szkoły, a w szczególności:

·        zaniedbanie w nauce, nieobecności na lekcjach,

·        naganne zachowanie na terenie i poza szkołą,

·        niszczenie mienia szkoły,

·        uleganie nałogom.

 

3. Uczeń będzie karany:

 

·        upomnieniem wychowawcy klasy,

·        pozbawieniem pełnionych w klasie funkcji,

·        upomnieniem lub naganą dyrekcji szkoły

·        ustnym lub pisemnym zawiadomieniem rodziców,

·        obniżeniem oceny z zachowania,

·        przeniesieniem do równoległej klasy,

·        zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz, do korzystania z niektórych form opieki socjalnej.

 

 

 

IV.               

WYKAZ FORM POMOCY WYCHOWAWCZEJ DLA UCZNIÓW, KTÓRZY ZNALEŹLI SIĘ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA.

 

1.      Rozpoznawanie warunków życia i nauki oraz spędzania wolnego czasu uczniów poprzez:

·        indywidualne rozmowy z uczniami

·        spotkania i konsultacje z rodzicami

·        wywiady środowiskowe

·        rozmowy z kuratorami sądowymi

·        współpraca z Policją.

·        współpraca z Domem Dziecka

·        współpraca z OPS i innymi instytucjami

 

 2.      Przeprowadzanie spotkań wychowawczych dla uczniów i rodziców:

·        pogadanki na lekcjach wychowawczych /fachowa literatura ,film, programy profilaktyki uzależnień.

·        rozwiązywanie sytuacji problemowych przez uczniów różnymi metodami na godzinach do dyspozycji wychowawcy

·        pedagogizacja rodziców

3.              Udzielanie pomocy wychowawczej uczniom zagrożonym

     niedostosowaniem społecznym i ich rodzicom

·        współpraca z pedagogiem

·         współpraca z wychowawcami klas , nauczycielami przedmiotowymi i innymi pedagogicznymi pracownikami szkoły (bibliotekarz, higienistka szkolna),

·        udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów powstałych na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rodzinnych , trudności w kontaktach rówieśniczych

·        organizowanie różnych form zajęć poznawczych

·        realizowanie zaleceń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej organizowanie opieki i pomocy socjalnej (obiady, odzież, zapomogi)

·        współpraca z różnymi instytucjami w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających opieki i pomocy wychowawczej.

·        dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów

·        kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich

·        przestrzeganie „Konwencji Praw Dziecka „

·        przestrzeganie Statutu Szkoły      

·        realizacja zadań Szkolnego Programu Profilaktyki

 

V.

SAMORZĄDNOŚĆ

Jedną z podstawowych metod wychowawczych jest samorządność uczniowska .

Sprzyja ona rozwijaniu podmiotowości ucznia w procesie dydaktyczno – wychowawczym, kształtowaniu postaw obywatelskich, służy przygotowaniu dorastającej młodzieży do udziału w różnych formach organizacji i zarządzania w naszym państwie.

Najszerszą płaszczyzną samorządowej odpowiedzialności młodzieży jest Samorząd Uczniowski. Członkami samorządu są wszyscy uczniowie, którzy wybierają z spośród siebie zarząd samorządu.

Podstawą działalności samorządów uczniowskich są regulaminy szkolne zgodne ze statutem i zadaniami dydaktyczno – wychowawczymi szkoły, opracowane przez uczniów nauczycieli i rodziców.

         Szkolna działalność samorządowa odpowiada na potrzeby                                i zainteresowania uczniów oraz podejmuje obowiązki i zadania wynikające               z potrzeb ogólnoszkolnych.

 

Do podstawowych celów i zadań Samorządu Uczniowskiego należą:

  Cele:

1.     Uczestnictwo uczniów w realizacji celów wychowawczych szkoły oraz

         w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów.

2.     Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów                 i wzajemnego wspierania się.

3.     Przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.

4.     Kształtowanie umiejętności zespołowego działania.

5.     Stwarzanie warunków do aktywności społecznej i samokontroli, samodyscypliny. 

 

   Zadania:

 

1. Przygotowania społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania  obowiązków szkolnych i innych zawartych w kodeksie ucznia.

2.  Spełnianie wobec władz szkolnych rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej.

3.  Współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki, udzielanie niezbędnej pomocy młodzieży w trudnej sytuacji materialnej.

4. Współudział w rozwijaniu zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystyczno- krajoznawczych, organizowanie wypoczynku              i rozrywki.

5.   Dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, inspirowanie do udziału w pracy społecznej i użytecznej.

6.   Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i rodzinnym.

7.   Rozstrzyganie sporów między uczniami a nauczycielami.

8.     Poręczanie za uczniów słabych, mających kłopoty.

9.  Dbanie o dobre imię i honor szkoły.

 

 

 

VI.               

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW

Nasza szkoła jest wspólnotą, w której obowiązuje jednakowe prawo dla wszystkich uczniów. Uprzejmość, tolerancja , poszanowanie godności własnej

to cechy klimatu naszej szkoły, który sprzyja osiąganiu sukcesów na miarę indywidualnych możliwości każdego ucznia .

 

  Uczeń  ma prawo:

1.      Rozwijać się fizycznie zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami                   i uzdolnieniami.

2.      Nabywać sprawności intelektualne.

3.      Rozwijać się duchowo z zachowaniem zasad tolerancji, religijności                     i człowieczeństwa.

4.      Uczyć się kierowania emocjami i rozwijać strefę uczuć.

5.      Poznać zakres wymagań oraz uzyskać informacje na temat metod nauczania.

6.      Posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów                         i zachowania.

7.      Dostosowania procesu kształcenia do jego potrzeb, możliwości i talentu.

8.      Korzystać z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności zawartych w regulaminie oceniania i promowania.

9.      Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.

10.  Wsparcia, pomocy i zrozumienia przypadku trudności w nauce                          i niepowodzeń szkolnych.

11.  Opieki i poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego.

12.  Tygodniowego rozkładu lekcji zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

13.  Poszanowania swej godności, rozwijania zainteresowań, zdolności                     i talentów.

14.  Swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają dobra osobistego osób trzecich.

15.  Korzystania z pomocy materialnej doraźnej, rzeczowej lub stypendialnej, (jeżeli taka forma pomocy istnieje w szkole) zgodnie z regulaminem przyznawania pomocy.

16.  Życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym, nietykalności osobistej.

17.  Zdrowych, bezpiecznych warunków pobytu w szkole, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny.

18.  Korzystania ze środków dydaktycznych, pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem w myśl obowiązujących regulaminów (klaso, pracowni, stołówki szkolnej, biblioteki, sali gimnastycznej).

19.  Współdecydowanie w sprawach:

·        programu wychowawczego, planów pracy wychowawcy,

·        kół zainteresowań i form rozrywki uczniowskiej,

·        powołania samorządów klasowych,

·        Rady Samorządu Uczniowskiego.

20.  Reprezentowanie Szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.

 

  Uczeń ma obowiązek:

1.      Przestrzegać postanowień i wytycznych zawartych w dokumentach szkolnych tj.: Statut Szkoły, Program Wychowawczy, Wewnątrzszkolny System Oceniania , Regulaminy (Samorządu uczniowskiego, Pomieszczeń Szkolnych).

2.      Systematycznego uczestniczenia w zajęciach wychowawczych, przygotowywania się do zajęć.

3.      Aktywnego udziału w życiu klasy, Szkoły , godnie ją reprezentować, nie plamić jej imienia.

4.      Dbać o wspólne dobro, ład i porządek.

5.      Przestrzegać zasad kultury współżycia, szanować młodszych i starszych, okazując im pomoc i zrozumienie.

6.      Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny, dbać o strój, zmieniać obuwie przy wejściu do Szkoły.

7.      Dbać o honor i tradycje Szkoły, szanować cudzą i prywatną własność.

8.      Naprawiać wyrządzone szkody materialne.

9.      Wystrzegać się szkodliwych nałogów, wulgarnych słów, przemocy                 i brutalności.

10.  Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora, Rady Pedagogicznej i ustaleniom Samorządu Uczniowskiego.

11.  Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom Szkoły i kolegom.

12.  Przestrzegać zasad ruchu drogowego w drodze do Szkoły, dbać                        o bezpieczeństwo swoje i kolegów, zachowywać się kulturalnie.

13.  Nie przebywać poza domem w późnych godzinach wieczornych (po godz.21.00).

14.  Nie uczestniczyć w imprezach kulturalnych przeznaczonych dla dorosłych, organizowanych na terenie miasta i gminy w godz. nocnych (zabawy, dyskoteki, lokale).

15.  Nie przeszkadzać innym w realizacji zajęć szkolnych, wychowawczych, przychodzić do szkoły zgodnie z harmonogramem zajęć, zachowywać się spokojnie i kulturalnie.

16.  Przestrzegać zasad uczniowskiej i osobistej uczciwości.

17.  Nie tolerować wszelkiej przemocy, agresji, używek na terenie szkoły i poza szkołą.

18.  Okazywać honor i szacunek dla symboli narodowych i szkolnych, religijnych tj. godło państwa, patron szkoły.

19.  Dbać o reprezentację własna, kolegów i szkoły.

20.  W kontaktach społecznych zachowywać takt, kulturę, respektować społeczne akceptowane normy zachowania.

     21. W szkole przestrzegany jest zakaz noszenia ubrań promujących substancje odurzające, rozprowadzanie i posiadanie używek tj.: papierosy, narkotyki, alkohol oraz przynależność do gangów, sekt.

 

VII.            

TWORZONE OBYCZAJE I ZWYCZAJE SZKOŁY

1.     Wypracowanie ceremoniału szkoły.

2.     Wprowadzenie dla uczniów klas I miesięcznego okresu adaptacyjnego,

3.     Ślubowanie uczniów klas I.

4.     Wypracowanie procedur funkcjonowania SU (np. wybory)

5.     Szkolne kolędowanie.

6.     Kształtowanie postawy szacunku dla symboli chrześcijańskich, narodowych i szkolnych.

7.     Organizowania imprez otwartych dla rodziców np. Dnia Matki.

8.     Rywalizacja sportowa oddziałów klasowych w ramach Dnia Sportu.

9.     Organizowanie konkursów wewnątrzszkolnych

10. Udział w akcji „Sprzątanie świata”

11. Organizowanie szkolnych apeli, akademii, debat ( zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka, „Szkoła bez przemocy”)

 

 

VIII.         

WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA SZKOŁY:

 

 Z RODZICAMI:

         Współpraca  wychowawcza szkoły z rodzicami polega na systematycznych       i doraźnych kontaktach mających na celu informowanie, doradzanie, zapobieganie i koordynowanie działań wychowawczych.

1.  Uczestnictwo w życiu szkoły i klasy w wybranej dziedzinie wychowawczej, kulturalnej, porządkowej, gospodarczej.

2.  Współpraca ze szkołą zgodnie z jej założeniami wychowawczymi.

3.  Systematyczna współpraca  z wychowawcą w poszukiwaniu skutecznych form i działań wychowawczych

4. Współpraca wychowawcy klasy z rodzicami polega na: bieżącym informowaniu; organizowaniu pomocy pedagoga, higienistki, dyrekcji szkoły; prowadzeniu spotkań o tematyce wychowawczej.   

5.  Dbałość o odpowiedni strój i wygląd dziecka.  

     6.  Pomoc dzieciom w obowiązkach życia rodzinnego i domowego.

     7. Współuczestnictwo w organizowaniu przez szkołę:

          - wycieczek,

                   -  imprez kulturalnych,

                   - remontów bieżących,

                    - szkoleniach

                   - dożywianiu,

.8. Rodzice mają wpływ na plan wychowawczy szkoły poprzez jego opiniowanie, współrealizowanie i zatwierdzanie.

9.  Problemami wychowawczymi zajmują się w kolejności: wychowawca klasy, pedagog, dyrekcja szkoły.

 

Z DOMEM DZIECKA

 

1.     Powołanie Zespołu Wychowawczego Szkoły

Opracowanie „Programu Współpracy z Domem Dziecka Nr 1”

2.     Współpraca z Domem Dziecka zgodnie z założeniami programowymi

 

 

IX.

ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z SAMORZĄDAMI               I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

          Szkoła współpracuje z samorządem lokalnym: Radą Miasta, Urzędem Dzielnicy, Ośrodkiem Kultury, z bibliotekami, Strażą Miejską, Policją, Sadem dla nieletnich, Kościołem, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, uczelniami wyższymi oraz innymi szkołami na terenia miasta i gminy.

  Zasady współpracy z wymienionymi placówkami:

1.      Włączanie się w organizację imprez kulturalno- oświatowych na terenie miasta (Piknik Europejski).

2.      Udział w akcjach charytatywnych.

3.      Organizowanie wspólnego wypoczynku dla dzieci z rodzin najuboższych   / kolonie letnie/.

4.      Pozyskiwanie środków materialnych na pomoc dla biedniejszych (OPS).

5.      Udział w konkursach organizowanych przez wyżej wymienione jednostki.

6.      Zapobieganie przestępczości przez współpracę z Policją.

7.      Sięganie do korzeni chrześcijaństwa i polskiego dziedzictwa narodowego.

8.      Pomoc Psychologiczno - pedagogiczna

9.      Dbanie o bezpieczeństwo młodzieży na drogach i w szkole / Straż Miejska – „Bezpieczna Szkoła”/.

10.  Rozwijanie wrażliwości na wartości estetyczne.

 
X.
WIZERUNEK ABSOLWENTA

Absolwent (umie) zdobył kompetencje:

·        adaptuje się do wymagań na wyższym poziomie kształcenia

·        eksponuje swoje dobre i mocne strony

·        wyraża własne opinie, broni swoich racji

·        zachowuje się asertywnie

·        reaguje na krytykę i sugestie

·        przestrzega zasady dobrych obyczajów i kultury

·        przestrzega zasady tolerancji

·        skutecznie komunikuje się

·        korzysta z różnych źródeł informacji (media)

·        pracuje w grupie

·        jest przedsiębiorczy (czyli wykazuje inicjatywę, jest zdolny do podejmowania decyzji, jest odpowiedzialny )

·        dba o zdrowie, zna zasady zdrowego stylu życia,

·        jest odpowiedzialny za środowisko, w którym żyje,

·        jest otwarty na problemy i potrzeby innych,

·        jest kreatywny w działaniu,

·        jest operatywny, życzliwy, przygotowany do twórczego życia                 w społeczeństwie.

 

 

 

XI

 

 

KATALOG ZACHOWAŃ UCZNIÓW

NIEAKCEPTOWANYCH W SZKOLE (SPOŁECZNIE):

 

 

-wszedł w konflikt z prawem, toczy się przeciw niemu postępowanie sądowe

- kradnie

- używa siły, uczestniczy w bójkach

- wymusza np. pieniądze, śniadanie

- ulega nałogom

- uczestniczy w aktach wandalizmu, celowo niszczy mienie szkolne lub osób trzecich

-wulgarnie, arogancko odnosi się do innych (osób starszych i innych uczniów)

- nie realizuje obowiązku szkolnego

- nie nosi ustalonego przez szkołę  jednolitego stroju szkolnego lub stroju galowego szkolnego

XII

 

 

PROGRAM „ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY” JAKO CZĘŚĆ SKŁADOWA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 133 W WARSZAWIE

 

 

 

 

Realizacja w latach 2007-2013:

 

Cel:

 

- zmniejszenie skali zjawiska agresji, przemocy rówieśniczej w szkołach i placówkach oświatowych

- ograniczanie skali i występowania innych zjawisk patologicznych (narkomania, alkoholizm)

- poprawa skuteczności działań interwencyjnych wobec uczniów będących sprawcami przemocy rówieśniczej

- zwiększenie skuteczności ochrony ofiar przemocy rówieśniczej oraz działań profilaktycznych w placówce

 

 

 

Założenia programu już zrealizowane:

 

- diagnoza stanu bezpieczeństwa w szkołach przez zespoły specjalistów tzw. „trójki”

- ocena zachowania ucznia z wpływem na jego promocję

- zmiany w sposobie prowadzenia nadzoru pedagogicznego

- powołanie koordynatora ds. bezpieczeństwa

- prawo nauczyciela do korzystania z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych

- zapisy w statucie szkoły dotyczące bezpieczeństwa uczniów

- obowiązkowy, jednolity strój szkolny dla ucznia

- stypendia socjalne dla uczniów jako pomoc materialna

- ochrona dzieci i młodzieży przed szkodliwymi treściami przy korzystaniu

z usług internetowych w szkole

- opracowanie dla szkół pakietów materiałów promocyjnych o bezpieczeństwie uczniów

- zwiększenie roli stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności harcerskich w życiu szkoły

 

 

Założenia programu do realizacji:

 

- zakaz przebywania w miejscach publicznych w porze nocnej osób nieletnich bez opieki dorosłych

- zakaz rozpowszechniania programów i gier zawierających przemoc, pornografię i inne treści szkodliwe dla rozwoju dzieci i młodzieży

- informowanie przez policję, straż miejską rodziców i szkołę o uczniach wagarujących

- nagrody dla uczniów wzorowych

- ścisła współpraca pracowników socjalnych ze szkołą

- powstanie punktów konsultacyjnych dla rodziców przy PPP i w szkołach

- monitoring w szkołach

- szeroka realizacja działalności pozalekcyjnej szkoły

- wskazanie priorytetowej tematyki zajęć dla uczniów (savoir-vivre, funkcjonowanie w rolach mężczyzna-kobieta, chłopak-dziewczyna, członek rodziny, pracownik, zasady funkcjonowania w roli ucznia, jakość życia, budowanie poczucia tożsamości i poczucia bezpieczeństwa)

- szkolenie środowiska szkolnego w zakresie bezpieczeństwa (współpraca organów szkoły z policją i prokuraturą, zasady i zakres odpowiedzialności karnej nauczyciela, analizowanie procedur, przeciwdziałanie przemocy i kryzysom dzieci i młodzieży, przejawy zachowań destrukcyjnych, spotkania z uczniami na temat podnoszenia ich wspólnego bezpieczeństwa w szkole)

 

 

 

Zagadnienia programowe mogą ulec modyfikacji lub poszerzeniu wynikające   z bieżących potrzeb szkoły.