GABINET REEDUKACJI
( rok szkolny 2006/2007)

 

REEDUKATOR –  mgr JADWIGA MISIEWICZ

 

                poniedziałek     12.30  - 14.15

                wtorek            12.30  - 14.15

                 środa                 8.00  - 14.15

                czwartek          11.20 - 15.05

                piątek             10.35 - 11.20

 
Do zadań gabinetu REEDUKACJI należy:

1.    Zapewnienie uczniom o specyficznych trudnościach w nauce czytania i pisania:

a)  pomocy i opieki psychopedagogicznej w formie:

-         pierwszy etap: wstępna diagnoza pedagogiczna na terenie szkoły,

-         drugi etap: specjalistyczna diagnoza w Poradni Psychologiczno – pedagogicznej za zgodą rodziców,

     -    prowadzenie grupowych lub indywidualnych zajęć korekcyjno – kompensacyjnych 

          w klasach I – VI.

     Liczbę osób w grupie lub zasadność prowadzenia indywidualnych zajęć   

    terapeutycznych regulują odrębne przepisy i rozporządzenia.

2.    Prowadzenie diagnozy i oceny stopnia dojrzałości szkolnej uczniów klas pierwszych przez pierwszy semestr w każdym roku szkolnym.

3.    Weryfikacja diagnozy klas pierwszych po pierwszym semestrze.

4.    Współpraca z wychowawcami, nauczycielami przedmiotowymi, szczególnie polonistami, pedagogiem raz Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.

 

Działalność gabinetu REEDUKACJI:

1.    Plan pracy gabinetu jest podporządkowany rozkładowi zajęć dydaktycznych obowiązującemu w szkole w danym roku szkolnym.

2.    Każda klasa objęta jest jedną godziną zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.

3.    Weryfikacja dzieci do zespołu terapeutycznego odbywa się na podstawie wyników diagnozy pedagogicznej prowadzonej przez nauczyciela – terapeutę na początku roku szkolnego i na podstawie opinii psychologicznych otrzymanych z poradni.

5.    Nauczyciel terapeuta pełni stały dyżur dla rodziców – 1 g. tygodniowo.

6.    1g z pensum nauczyciela terapeuty przeznaczona jest na diagnozę pedagogiczną, która jest realizowana indywidualnie.

7.    Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (terapii  pedagogicznej) mają na celu kompleksowe oddziaływanie, polegające na ćwiczeniu zaburzonych funkcji (korekcja) i funkcji nie zaburzonych, jako wsparcie dla tych pierwszych (kompensacja).

8.    Powyższe zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu różnorodnych metod terapii pedagogicznej wg przyjętego programu.

9.    Program dydaktyczny, treści, formy i metody pracy z uczniami w ramach zespołów terapeutycznych dostosowane są przez terapeutę do potrzeb i możliwości każdego dziecka lub grupy dzieci.

10.          Dzieci uczęszczają na zajęcia na podstawie pisemnej zgody rodziców lub opiekunów.

11.          Nieobecność nieusprawiedliwiona na 4 kolejnych zajęciach lub okazjonalne przychodzenie na zajęcia jest podstawą do skreślenia ucznia z listy dzieci uczęszczających na zajęcia.

12.          W zakres obowiązków nauczyciela terapeuty wchodzi:

a)  prowadzenie dokumentacji ustalonej przez nauczyciela terapeutę i zatwierdzonej przez dyrektora szkoły;

b)  zapoznanie się z indywidualnymi możliwościami ucznia na podstawie diagnozy pedagogicznej, obserwacji i wytworów dziecka;

I.                 Organizacja gabinetu REEDUKACJI:

1.    Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzone są w osobnym gabinecie, dostosowanym do prowadzenia takich zajęć.

2.    Gabinet jest wyposażony i stale modernizowany w odpowiedni zestaw pomocy usprawniających poszczególne funkcje rozwojowe dziecka.

3.    Na bieżąco tworzona jest i systematycznie uzupełniana w nowości wydawnicze biblioteczka terapeutyczna.

4.    Nauczyciel prowadzący zajęcia korekcyjno – kompensacyjne musi posiadać specjalistyczne przygotowanie do pracy terapeutycznej, na które składa się:

a)  pogłębiona wiedza psychologiczna na temat specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, ich przejawów i przyczyn;

b)  umiejętności dydaktyczno – wychowawcze;

c)   znajomość zaleceń do organizacji warsztatu psychopedagogicznego niezbędnego do pracy z dziećmi dyslektycznymi.