WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

0cenianie jest nieodłączną częścią procesu uczenia się i nauczania.

Służy wspieraniu rozwoju uczniów i ich motywowaniu. Jest to  również  proces obserwacji,

diagnozowania postępów ucznia, gromadzenia informacji, ich wartościowania                          i interpretowania otrzymywanych wyników..

 

Art. 1

 

1. ZASADY OCENIANIA

 

Zasady oceniania, określone w niniejszym dokumencie dotyczą uczniów klas I- VI Szkoły Podstawowej Nr 133 im. Stefana Czarnieckiego. Zapisy opracowano na podstawie Rozporządzenia MEN  z dnia 8 września 2006 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

 

I.                   Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:

1.      Rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów ucznia w opanowaniu wiadomości  i umiejętności w stosunku  do  wymagań  edukacyjnych wynikających  z programów  nauczania.

2.      Formułowaniu oceny przez nauczyciela na podstawie przyjętych  w WSO ogólnych          i szczegółowych kryteriów oceniania.

II.                Ocenianie wewnątrzszkolne  ma na celu:

  1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
  2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
  3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
  4. Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
  5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.

III.             Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów).
  2. Bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych        w niniejszym dokumencie.
  3. Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
  4. Ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec semestru i roku szkolnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Art. 2

 

I ETAP KSZTAŁCENIA

(KLASY I – III)

 

ZASADY OCENIANIA

  1. W klasach I – III  wymagania edukacyjne opracowuje nauczyciel na podstawie wybranego przez siebie programu wpisanego do rejestru MEN oraz zatwierdzonego przez dyrektora szkoły na cały cykl edukacyjny.
  2. W klasach I –III  klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej w formie opisowej oraz opisowej oceny zachowania.
  3. Ocena opisowa w klasach I – III spełnia role:

a)      dydaktyczną:

        jest miernikiem wyników pracy ucznia,

        określa poziom wiadomości i umiejętności określonych wymaganiami programowymi,

        wykazuje luki w opanowaniu wymaganych treści programowych;

b)     wychowawczą:

-         kształtuje postawy ucznia,

-         rozwija zainteresowania, motywację i zaangażowanie,

-         wdraża do samodzielności w pracy,

-         uczy odpowiedzialności za proces uczenia się

c)      społeczną:

-         wskazuje miejsce ucznia w grupie społeczno – klasowej;

-         daje informację zwrotną: nauczyciel – rodzic – uczeń i możliwość planowania procesu nauczania uwzględniającego indywidualne potrzeby każdego ucznia.

  1. Zadaniem oceniania opisowego w klasach I – III jest:

a)      przekazywanie uczniowi informacji o zakresie posiadanych wiadomości                        i umiejętności:

-         co już umie,

-         nad czym musi popracować,

-         jak daleko jest na drodze do osiągnięcia celu.

b)      uwzględnianie indywidualnych możliwości każdego ucznia;

c)      zachęcanie do dalszej pracy;

d)      ukazaniem, że ocena nie pełni funkcji kary czy nagrody i nie zawiera krytyki dziecka;

e)      uwzględnianie postępu, jaki dokonał się w poziomie kompetencji ucznia.

  1. Osiągnięcia w nauce oceniane są wg ogólnie przyjętej skali punktowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tab. 1: Ogólna skala punktowa osiągnięć edukacyjnych ucznia w klasach I – III

 

PUNKTY

OPIS

6 punktów

Uczeń wykazuje duże zaangażowanie w zdobywaniu wiadomości i umiejętności, jego wiedza wykracza poza wymagania programowe, pracuje samodzielnie i bezbłędnie, wykonuje prace dodatkowe z własnej inicjatywy

5 punktów

Uczeń bezbłędnie opanował pełny zakres materiału programowego, potrafi samodzielnie wykorzystać go w praktyce, sprawnie i szybko wykonuje wyznaczone zadania edukacyjne

4 punkty

Uczeń opanował wymagany zakres materiału programowego, zdobyte wiadomości i umiejętności stara się wykorzystywać w praktyce, pracuje właściwie pod kierunkiem nauczyciela

3 punkty

Uczeń  opanował podstawowe treści programowe, potrafi wykorzystać swoją wiedzę tylko przy pomocy nauczyciela, stara się pracować na miarę swoich możliwości.

2 punkty

 

Uczeń tylko częściowo opanował podstawowe treści programowe, pracuje wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, ma problemy z wykonaniem zadań edukacyjnych

1 punkt

 

Uczeń nie opanował nawet podstawowych treści programowych, nie potrafi pracować nawet przy pomocy nauczyciela, nie wykonuje

wymaganych prac i zadań.

 

  1. Bieżące ocenianie uczniów w klasach I – III odbywa się w formie pisemnej pochwały, oceny punktowej (patrz. Tab.1) czy ustalonych z klasą znaków, symboli lub obrazków:

a)      znaczki nie mogą stanowić przełożenia obowiązującej skali ocen na obrazki np. słońce – 5, chmura – 2;

b)      znaczenie obrazka może mieć przełożenie słowne typu: słońce - „to jest dobrze”, chmura – „to jest źle”;

c)      znaczki można wzbogacać o poszczególne elementy, co oznacza trudniejsze zadania wykonane przez ucznia.

 

  1. Ocenianie semestralne w klasach I-III ma formę punktowo-opisową, a ocenianie

             końcoworoczne ma formę opisową .

  1. Szczegółowe kryteria ocen w zakresie opanowania przez ucznia określonych programem nauczania wiadomości i umiejętności, jednakowych dla wszystkich poziomów klas I – III, przedstawiają Karty szkolnych osiągnięć i postępów  ucznia w kl. I, II, III (załączniki: 1, 2, 3).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Testy, sprawdziany, klasówki w klasach I-III są oceniane wg przyjętych kryteriów (Tab.2)

 

Tab. 2. Kryteria oceniania testów, sprawdzianów, klasówek, których miarą

            poprawności wykonania jest punktacja

 

 

 

OCENA

PUNKTOWA

 

 

Wskaźnik procentowy przeliczania punktów

 

 

 

6 punktów

 

Powyżej 100%

 

5 punktów

 

100 %– 91%

 

4 punkty

 

90 %– 74%

 

3 punkty

 

73%– 51%

 

2 punkty

 

50 %– 40%

 

1 punkt

 

39 %- poniżej

 

  1. W klasach I – III realizujących elementy programu Marii Montessori wprowadza się dodatkowe arkusze obserwacji ucznia Karta obserwacji i osiągnięć ucznia (zał. 4).

 

 

ZACHOWANIE

 

  1. Ocena zachowania w klasach I – III jest oceną opisową, składającą się z następujących elementów:

 

a)      kultura osobista:

-         kultura słowa,

-         zwroty grzecznościowe,

-         porządek w miejscu pracy,

-         dążenie do pozytywnych zmian,

b)      aktywność:

-         stosunek do regulaminów (Statut Szkoły, Zasady Klasowe),

-         punktualność,

-         frekwencja,

-         obowiązki szkolne: prace domowe, wyposażenie w przybory),

c)      stosunek do obowiązków szkolnych:

-         udział w życiu szkoły i klasy,

-         motywacja do nauki,

-         podejmowanie zobowiązań,

-         reprezentacja szkoły w środowisku,

d)      współpraca:

-         szacunek do innych,

-         zachowania agresywne,

-         przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,

-         komunikacja w grupie.

 

 

Tab.2 Szczegółowa skala ocen literowych z zachowania w klasach I-III

 

OCENA

OPIS

DZIAŁ

SZCZEGÓŁOWY OPIS

A

NIE SPEŁNIA WYMAGAŃ

·          KULTURA OSOBISTA

·          Nie dba o kulturę słowa,

·          Nie używa zwrotów grzecznościowych,

·          Nie potrafi utrzymać właściwego porządku,

·          Nie stara się dążyć do zmian na lepsze w swoim postępowaniu i stosunku do innych,

·          STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

·          Często łamie postanowienia Statutu Szkoły,

·          Ma problemy z  systematycznym i punktualnym uczęszczaniem na zajęcia szkolne (powyżej 10 spóźnień i 5 dni nieusprawiedliwionych),

·          Ma problemy z wypełnianiem obowiązków szkolnych (nie odrabia prac domowych, nie przynosi podręczników i narzędzi pracy),

·          AKTYWNOŚĆ

·          Nie uczestniczy w życiu szkoły, klasy, środowiska w kołach zainteresowań,

·          Nie zależy mu na osiąganiu sukcesów  na szczeblu szkoły w konkursach i zawodach,

·          Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia tylko dzięki motywacji zewnętrznej,

·          Niechętnie podejmuje zobowiązania,

·          Nie stara się reprezentować szkoły w środowisku,

·          WSPÓŁPRACA

·          Często bywa agresywny w stosunku do innych uczniów oraz nauczycieli,

·          Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa,

·          Popada w konflikty,

B

SĄ ZASTRZEŻENIA

·          KULTURA OSOBISTA

·          Stara się dbać o kulturę słowa,

·          Czasem używa zwrotów grzecznościowych,

·          Ma problemy z utrzymaniem porządku,

·          Stara się dążyć do zmian na lepsze w swoim postępowaniu i stosunku do innych,

 

·          STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

·          Systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne (nie więcej niż 10 spóźnień i 5 dni nieusprawiedliwionych),

·          Dobrze wypełnia obowiązki szkolne,

·          Czasami łamie postanowienia Statutu Szkoły, lecz po zwróceniu uwagi zmienia swoje postępowanie,

 

·          AKTYWNOŚĆ

·          Stara się osiągać sukcesy  na szczeblu szkoły w konkursach i zawodach,

·          Z pomocą starszych rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,

·          Stara się godnie reprezentować szkołę w środowisku,

·          Bierze udział w życiu szkoły, klasy, środowiska w kołach zainteresowań,

 

·          WSPÓŁPRACA

·          Chętnie podejmuje zobowiązania, choć zdarza mu się z nich nie wywiązywać,

·          Ma kłopoty z przestrzeganiem zasad BHP,

·          Popada w konflikty, ale próbuje je rozwiązywać,

 

C

BEZ ZASTRZEŻEŃ

·          KULTURA OSOBISTA

·          Dba o kulturę słowa,

·          Używa zwrotów grzecznościowych,

·          Stara się utrzymywać porządek,

·          Jest uczciwy i sumienny w codziennym postępowaniu,

 

·          STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

·          Systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne (nie więcej niż 5 spóźnień i 1 dzień nieusprawiedliwiony),

·          Bardzo dobrze wypełnia obowiązki szkolne,

·          Przestrzega zasad zawartych w Statucie szkoły,

 

·          AKTYWNOŚĆ

·          Z pomocą starszych rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,

·          Osiąga sukcesy na szczeblu szkoły w konkursach i zawodach,

·          Reprezentuje szkołę w środowisku,

·          Bierze udział w życiu szkoły, klasy, środowiska, Małego Samorządu, w kołach zainteresowań,

 

·          WSPÓŁPRACA

·          Dobrze wywiązuje się z podjętych zadań,

·          Pamięta o zasadach bezpieczeństwa,

·          Popada w konflikty, ale samodzielnie potrafi je rozstrzygać,

 

D

WYRÓŻNIA SIĘ

·          KULTURA OSOBISTA

·          Dba o kulturę słowa,

·          Zawsze używa zwrotów grzecznościowych,

·          Jest uczciwy w codziennym postępowaniu,

·          Zawsze utrzymuje właściwy porządek,

·          STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

·          Systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne,

·          Wzorowo wypełnia obowiązki szkolne,

·          Godnie reprezentuje szkołę w środowisku,

 

·          AKTYWNOŚĆ

·          Osiąga sukcesy na szczeblu szkoły, regionu, województwa w konkursach i zawodach,

·          Samodzielnie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,

·          Bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy, środowiska, Małego Samorządu, w kołach zainteresowań,

 

·          WSPÓŁPRACA

·          Chętnie podejmuje zadania i prawidłowo się z nich wywiązuje,

·          Przestrzega zasad bezpieczeństwa i przypomina o nich innym,

·          Stara się pomagać w rozwiązywaniu konfliktów,

·          Zgodnie współpracuje w grupie zadaniowej,

 

 

 

  1. Wystawiając ocenę opisową z zachowania w klasach I-III, wychowawca zasięga opinii o uczniu na podstawie:

-         informacji od nauczycieli uczących danego ucznia,

-         informacji w zeszycie dyżurów,

-         informacji literowej (D, C, B, A) w tabeli zachowania w dzienniku lekcyjnym

-         Karty Samooceny Ucznia (Zał. 5 a, b, c )- do wyboru

-         Karty zachowania ucznia

  1. Wychowawca informuje rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o bieżących postępach ucznia i zachowaniu oraz o ocenach śródrocznych i rocznych poprzez:

-         Karty szkolnych osiągnięć i postępów  ucznia w klasie I, II i III (zał. 1,2,3),

-         Karty Samooceny Ucznia (zał.5),

-         adnotacje w dzienniczku ucznia (w formie pochwał i uwag),

-         podpisanie się rodzica lub prawnego opiekuna na Karcie rozmowy z rodzicem (zał.6)

-         teczkę prac dziecka,

-         comiesięczne podsumowania postępów ucznia  w dowolnej formie pisemniej lub ustnej (podczas zebrań lub  indywidualnych spotkań z rodzicami).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Art. 3

 

II ETAP KSZTAŁCENIA

(KLASY IV – VI )

 

ZASADY OCENIANIA

 

1.    Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli

     poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do

     wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych

     przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę

     podstawę.

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania

     wewnątrzszkolnego .

3. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

    a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,

    b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu rozwoju,

    c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

    d) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce  

        oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

4.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

    a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania

        poszczególnych semestralnych i rocznych  ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych

      i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

·        Nauczyciel przedmiotu informuje uczniów na pierwszej lekcji o wymaganiach 

               edukacyjnych niezbędnych do uzyskania semestralnych  i rocznych ocen

      klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

·        Informacja w formie pisemnej ma być zamieszczona w zeszycie ucznia i podpisana przez nauczyciela (może to być informacja, którą uczeń wklei do zeszytu).

·        Informację taką nauczyciel przedmiotu dostarcza wychowawcy, który przedstawia ją rodzicom na pierwszym zebraniu we wrześniu.

·        Rodzice podpisują, że zapoznali się z wymaganiami na zbiorczej liście klasy.

·        Wymagania edukacyjne winny być przypomniane przez nauczyciela na początku drugiego semestru i potwierdzone wpisem w zeszytach uczniów i w dzienniku lekcyjnym.

     b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania

     c) ocenianie bieżące,  ustalanie  ocen semestralnych, klasyfikacyjnych i oceny zachowania według kryteriów przyjętych w szkole

     d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych

     e) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych

   f) ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych                        i  semestralnych ocen klasyfikacyjnych

      g) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach

         i trudnościach ucznia w nauce

     5. Oceny bieżące, semestralne i klasyfikacyjne w klasach IV- VI ustala się wg ogólnie

         przyjętej sześciostopniowej skali (tab. 2) wyrażonej słowem(skrótem) lub cyfrą.

 

 

Tab. 2: Ogólna skala ocen  klasach IV – VI

 

OCENA WYRAŻONA SŁOWEM / SKRÓTEM

OCENA CYFROWA

celujący

cel.

6

bardzo dobry

bdb.

5

dobry

db.

4

dostateczny

dst.

3

dopuszczający

dop.

2

niedostateczny

ndst.

1

 

6. Przy ustalaniu ocen bieżących i klasyfikacyjnych nie dopuszcza się stosowania plusów         i minusów.

7.Ogólne kryteria i wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne w sześciostopniowej skali ocen dotyczą wiadomości, ich interpretacji, praktycznego stosowania i umiejętności przekazywania wiedzy osiągniętej przez ucznia w procesie nauczania – uczenia się. (tab. 3).

 

Tab. 3 Ogólne kryteria poszczególnych ocen szkolnych w klasach IV – VI

 

Ocena wyrażona cyfrą

Ocena wyrażona słownie                  i dopuszczalnym skrótem

 

Kategorie wyznaczające ramy oceniania

 

Ogólne kryteria oceniania

1

2

3

4

6

Celujący – cel.

Wiadomości

– ich zakres i wartość merytoryczna

Zakres posiadanych wiadomości             i umiejętności wykracza poza wymagania programowe i często podparty jest wiedzą ściśle naukową. Treści posiadanych wiadomości stanowią powiązany ze sobą                     i uporządkowany system.

Interpretacja wiadomości odnosząca się do ogółu wiedzy lub do jej dziedziny

Dokonywanie uogólnień – umiejętność wyciągania wniosków, wyjaśnianie zjawisk i dostrzeganie związków zachodzących między nimi odbywa się zgodnie z zasobem wiadomości bez jakiejkolwiek pomocy z zewnątrz czy też ze strony nauczyciela.

Praktyczne zastosowanie nabytych wiadomości

Swobodne, całkowicie samodzielne          i zręczne posługiwanie się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami zarówno w teorii, jak i w praktyce.

Sposób i umiejętność przekazywania wiadomości

Poprawne posługiwanie się   językiem pod względem stylistycznym                    i gramatycznym w zwartych                     i treściowo bogatych wypowiedziach. Swobodne stosowanie terminów naukowych i pełne ich rozumienie.

1

2

3

4

5

Bardzo dobry – bdb.

Wiadomości

– ich zakres i wartość merytoryczna

Zakres posiadanych wiadomości              i umiejętności nie wykracza poza wymagania programowe, ale  jest opanowany w sposób wyczerpujący.

Posiadana wiedza powiązana jest ze sobą w logiczny układ.

Interpretacja wiadomości odnosząca się do ogółu wiedzy lub do jej dziedziny

We właściwy sposób dokonywanie uogólnień, wyjaśnianie zjawisk                 i dostrzeganie związków zachodzących między nimi bez  pomocy ze strony nauczyciela.

Praktyczne zastosowanie nabytych wiadomości

Swobodne i umiejętne posługiwanie się w praktyce i w teorii zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami bez pomocy nauczyciela.

Sposób i umiejętność przekazywania wiadomości

Poprawne posługiwanie się  językiem pod względem stylistycznym                     i gramatycznym. Wypowiedzi zwarte        i treściowo zgodne z przekazywaną wiedzą na poszczególnych przedmiotach. Umiejętne stosowanie terminów naukowych.

4

Dobry – db.

Wiadomości

– ich zakres i wartość merytoryczna

Wymagane wiadomości i umiejętności powiązane logicznie, nie zawsze tworzą uporządkowaną całość poprzez niewyczerpujący sposób opanowania całego materiału programowego.

Interpretacja wiadomości odnosząca się do ogółu wiedzy lub do jej dziedziny

Rozumienie uogólnień i dostrzeganie związków zachodzących między nimi w sposób poprawny. Wyjaśnianie przyswajanych treści przy wykorzystaniu sugestii nauczyciela.

Praktyczne zastosowanie nabytych wiadomości

Umiejętne stosowanie  zdobytych wiadomościami i umiejętnościami zarówno w teorii, jak i w praktyce podparte sugestią nauczyciela.

Sposób i umiejętność przekazywania wiadomości

Poprawne posługiwanie się   językiem pod względem gramatycznym, popełnianie błędów stylistycznych. Wypowiedzi nie zawsze  zwarte treściowo. Operowanie podstawowymi terminami i prawami naukowymi.

3

Dostateczny – dst.

Wiadomości

– ich zakres i wartość merytoryczna

Zakres posiadanych wiadomości              i umiejętności ogranicza się do opanowania treści podstawowych, które  tworzą logiczną całość.

 

 

 

Interpretacja wiadomości odnosząca się do ogółu wiedzy lub do jej dziedziny

W dość poprawny sposób dokonywanie podstawowych uogólnień – (wyciągania wniosków ogólnych             z poszczególnych faktów)                        i wyjaśnianie ważniejszych zjawisk przy wyraźnej pomocy nauczyciela.

Praktyczne zastosowanie nabytych wiadomości

Zdobyte wiadomości i umiejętności stosowane są w teorii i w praktyce przy wyraźnej pomocy nauczyciela.

Sposób i umiejętność przekazywania wiadomości

Posługiwanie się językiem                     z niewielkimi błędami w zakresie stylistycznym i gramatycznym. Wypowiedzi mało zwarte i ubogie treściowo.

2

Dopuszczający – dop.

Wiadomości

– ich zakres i wartość merytoryczna

Zakres posiadanych wiadomości              i umiejętności wykazuje nieznajomość podstawowego programu. Treści posiadanych wiadomości stanowią luźny, nie powiązany często ze sobą układ.

Interpretacja wiadomości odnosząca się do ogółu wiedzy lub do jej dziedziny

Brak umiejętności w rozumieniu podstawowych uogólnień i wyjaśnianiu zjawisk.

Praktyczne zastosowanie nabytych wiadomości

Często nieumiejętne stosowanie przekazywanych wiadomości zarówno w teorii, jak i w praktyce nawet przy pomocy nauczyciela

Sposób i umiejętność przekazywania wiadomości

Nieporadne posługiwanie się  językiem pod względem stylistycznym                 i gramatycznym, liczne błędy, trudności w wysławianiu się.

1

Niedostateczny – ndst.

Wiadomości

– ich zakres i wartość merytoryczna

Brak nawet podstawowych wiadomości i umiejętności. Treści posiadanych wiadomości nie stanowią żadnej logicznej całości.

Interpretacja wiadomości odnosząca się do ogółu wiedzy lub do jej dziedziny

Brak umiejętności rozumienia uogólnień i wyjaśniania zjawisk.

Praktyczne zastosowanie nabytych wiadomości

Brak umiejętności posługiwania się zdobytymi wiadomościami zarówno    w teorii, jak i w praktyce.

Sposób i umiejętność przekazywania wiadomości

Bardzo liczne błędy , przez co niepoprawne posługiwanie się   językiem pod względem stylistycznym i gramatycznym. Wypowiedzi nieporadne, z dużymi trudnościami     w mówieniu.

    

8. Formy i zasady sprawdzania osiągnięć uczniów dotyczą:

  - odpowiedzi ustnych krótkich i dłuższych;

  - prac kontrolnych: kartkówek, sprawdzianów, prac klasowych i testów;

  - prac domowych w różnych formach

  - zadań nadobowiązkowych: konkursów, prac pisemnych, projektów, itp.

9. Nauczyciel danego przedmiotu lub zespół nauczycielski ma obowiązek uwzględnić szczegółową charakterystykę form i zasad sprawdzania wiadomości i umiejętności (tab.4) we własnych sposobach sprawdzania osiągnięć dydaktycznych uczniów.

 

Tab. 4 Ogólne zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów w klasach IV – VI

 

Kategoria oceniania

 

Częstotliwość oceniania w semestrze

Procentowy, punktowy lub słowny wskaźnik oceniania

1

2

3

Odpowiedzi ustne – krótkie

a)       5-cio krotne zgłoszenie się ucznia podczas jednej jednostki lekcyjnej nauczyciel zaznacza w dzienniku „+” (plusem).

 

a)       5 plusów w semestrze jest równoznaczne     z oceną „bardzo dobrą” (5);

b)       Jeśli suma „plusów” jest niższa niż wymagane „pięć”, przechodzą one na II semestr. Podobnie się dzieje przy liczbie wyższej.

Wypowiedzi ustne – dłuższe

a)       Oceniane są w skali 1 – 6 wg przyjętych ogólnych kryteriów oceniania.

b)       Każdy uczeń powinien być oceniony w tej kategorii przynajmniej 1 w semestrze.

c)       Zakres szczegółowych treści, wiadomości i wymaganych umiejętności na daną ocenę ustala zespół przedmiotowy nauczycieli.

Tab. 3 i przedmiotowe kryteria szczegółowe

Kartkówki

a)       Jest to krótki, 15 – to minutowy sprawdzian z zakresu wiadomości i umiejętności za okres 3 ostatnich lekcji.

b)       Kartkówka nie jest zapowiadana.

c)       Tylko ocena niedostateczna  podlega poprawie na takich samych zasadach, jak w przypadku prac klasowych.

d)       Jeśli jest oceniana wg skali punktowej, podlega ogólnym kryteriom oceniania.

Tab.5 i przedmiotowe kryteria szczegółowe

Sprawdziany, prace klasowe, testy

1.        Ta kategoria oceniania jest obowiązkowa dla wszystkich uczniów.

2.        Nauczyciel jest zobowiązany ocenić pracę klasową w ciągu dwóch tygodni od daty jej przeprowadzenia.

3.        W przypadku nieobecności ucznia z powodów losowych, usprawiedliwionej przez rodziców lub opiekunów, powinien on napisać dany sprawdzian w terminie dwutygodniowym od daty oddania pracy. Termin i miejsce ustala nauczyciel.

4.        Poprawianie prac klasowych przez uczniów:

-          jest dobrowolne;

-          oceny podlegają poprawie

-          termin poprawy ustala nauczyciel, ale nie może on przekroczyć dwóch tygodni od daty rozdania prac;

 

Tab. 5 i przedmiotowe kryteria szczegółowe

1

2

3

Sprawdziany, prace klasowe, testy – c.d.

-          poprawa obowiązuje w takiej samej formie, w jakiej przebiegał sprawdzian (ustna, pisemna) i z zachowaniem takiego samego wymiaru czasu trwania;

-          poprawa odbywa się poza lekcjami, w ramach kółek przedmiotowych;

-          uczeń pisze poprawę tylko raz;

-          ocena z poprawy jest wstawiana zielonym kolorem, obok oceny   z pierwszej pracy;

-          podczas oceny klasyfikacyjnej uwzględniamy pierwszą ocenę       i ocenę z poprawy

5.        Nauczyciel ma obowiązek:

-          zapowiedzieć sprawdzian pisemny z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;

-          podać zakres wiadomości objęty sprawdzianem;

-          planowany sprawdzian zapisać ołówkiem w dzienniku;

6.        W ciągu tygodnia można zaplanować maksymalnie trzy sprawdziany.

7.        W ciągu dnia można przeprowadzić tylko jedną pisemną pracę klasową.

8.        Z uwagi na obecność w każdej klasie dzieci o specyficznych problemach edukacyjnych, nauczyciel jest zobowiązany do jednorazowego głośnego przeczytania treści poleceń czy zadań, oprócz sprawdzianów dotyczących kontroli umiejętności czytania ze zrozumieniem.

9.        Każda pisemna praca klasowa powinna zawierać zadania (ćwiczenia, polecenia) o zróżnicowanym stopniu trudności:

-          zadania obejmujące minimum treści programowych z danego zakresu wiadomości, umożliwiające uzyskanie 35% punktów przewidzianych w sprawdzianie, co daje ocenę dopuszczającą;

-          zadanie (ćwiczenie, polecenie) wykraczające poza podstawy programowe, umożliwiające uczniom uzyskanie oceny celującej, jeśli uzyskali przynajmniej 95% całości przewidzianych punków. 

10.     W związku z narastającym problemem w zakresie umiejętności czytania ze zrozumieniem na koniec semestru i roku szkolnego przewiduje się ogólnoprzedmiotowy sprawdzian końcowy, który nie może być traktowany jako sprawdzianem zaliczeniowy.

 

Prace domowe

1.        Za pracę domową uznajemy:

-          prace samodzielne uczniów wykonane w domu w zeszycie przedmiotowym, w zeszycie ćwiczeń czy w innej formie, ustalonej wcześniej na lekcji.

2.        Uczeń ma obowiązek zanotować zadaną pracę w zeszycie przedmiotowym.

3.        Nie odrobienie pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego, brak zeszytu ćwiczeń lub innej formy, w której uczeń powinien odrobić pracę domową może być podstawą do wystawienia cząstkowej oceny niedostatecznej, jeśli uczeń nie przestrzega zasad ustalonych w punkcie „ przygotowanie do lekcji”

4.        Ocena pracy domowej wg przyjętych kryteriów oceniania.

Tab. 5 i przedmiotowe kryteria szczegółowe

Przygotowanie do lekcji

1.        Za przygotowanie uznajemy:

a)       przynoszenie obowiązujących zeszytów, podręczników i innych materiałów wg ustaleń nauczyciela przedmiotu;

b)       odrabianie pisemnych i ustnych prac domowych;

c)       aktywny udział w lekcjach;

2.        Nieprzygotowanie do lekcji można zgłosić 3 razy w semestrze.

3.        Nieprzygotowanie uczeń ma obowiązek zgłosić przed rozpoczęciem lekcji lub w trakcie sprawdzania przez nauczyciela listy obecności (na początku lekcji).

 

1.        Nieprzygotowanie odnotowujemy „-„ (minusem)                w dzienniku;

2.        Każde następne nieprzygotowanie jest równoznaczne            z oceną niedostateczną.

 

1

2

3

Przygotowanie do lekcji

4.        Nauczyciel ma prawo do wystawienia oceny niedostatecznej uczniowi, który zgłasza nieprzygotowanie w momencie wezwania do odpowiedzi.

5.        Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania do sprawdzianu, chyba, że wrócił po dłuższej niż tydzień usprawiedliwionej nieobecności.

6.        Uczeń ma prawo do usprawiedliwionego nieprzygotowania, jeśli wrócił po dłuższej niż pięć dni usprawiedliwionej nieobecności i jest to jego pierwszy dzień w szkole.

 

Zadania nadobowiązkowe: konkursy, prace pisemne, projekty, itp.

1. Za zadania nadobowiązkowe rozumiemy:

-          wszelkie prace samodzielne uczniów wykonane w domu, wykraczające poza obowiązkową pracę domową;

-          udział w konkursach – bez wskazania na zajęcie jednego z trzech pierwszych miejsc;

3.        Wszystkie zadania nadobowiązkowe nauczyciel może ocenić jedynie pozytywnie.

4.        Źle wykonane prace nadobowiązkowe czy zajęcie odległego miejsca  w konkursie nie może być ocenione negatywnie.

1.        Skala ocen za wykonanie zadań nadobowiązkowych:

-          celująca

-          bardzo dobra

-          dobra

 

Uczeń, który został przyłapany przez nauczyciela na ściąganiu podczas sprawdzianu czy klasówki otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy tego sprawdzianu, czy klasówki.

 

 10. Wszystkie prace pisemne i ustne, w których ustala się określoną ilość punktów dla uzyskania poszczególnych ocen w sześciostopniowej skali ocen, podlegają przyjętej skali procentowej. (tab. 5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tab. 5. Procentowe ustalenie kryteriów oceniania wszelkich prac, testów, ćwiczeń, których miarą

            poprawności wykonania jest punktacja

 

 

 

Skala ocen cyfrowych

 

 

Wskaźnik procentowy przeliczania punktów

 

 

 

6 – treści wykraczające

 

Powyżej 100%

 

5 – treści rozszerzające

 

100 %– 91%

 

4 – treści rozszerzające

 

90 %– 74%

 

3 – treści podstawowe

 

73%– 51%

 

2 – treści konieczne

 

50 %– 40%

 

1- treści niewystarczające

 

39 %- poniżej

 

 

7.      Ocenę semestralną i roczną ustala się w oparciu o oceny bieżące z odpowiedzi ustnych, sprawdzianów pisemnych, prac domowych – obowiązkowych i nadobowiązkowych, za aktywność i osiągnięcia obserwowane podczas zajęć wg przyjętych ogólnych i szczegółowych kryteriów zasad sprawdzania osiągnięć dydaktycznych uczniów przyjętych w Statucie Szkoły.

8.      Ocenę semestralną i roczną ustala się według średniej „ważonej”. Przydziela się wagi do poszczególnych elementów.

Zeszyt( estetyka)                                                       1 punkt

Aktywność na lekcji                                                  2

Zadanie domowe                                                      2

Odp. Ustne „przy tablicy”                                         4

Kartkówki (15 min)                                                  4

Referaty(prace dod.)                                                 5

Testy spr. (sumujące) wyprac. klasowe                     7

                              

                                                                               25 punktów

 

Wzór wg którego obliczamy ocenę końcową

 

         suma iloczynów (ocena x „waga”)

X=   

                           suma „wag”

 

9.      Ocena z drugiego semestru jest oceną roczną.

10.  Oceny semestralne i roczne wychowawcy wpisują do arkuszy i dzienników lekcyjnych.

11.  W arkuszach ocen oceny semestralne i roczne wpisywane są w pełnym brzmieniu, bez użycia skrótów.

15. W dziennikach lekcyjnych ocena semestralna może być zapisana za pomocą skrótu, natomiast roczna zawsze w pełnym brzmieniu.

16. Oceny są jawne wyłącznie dla zainteresowanego ucznia i jego rodziców.

17. Kontrolne prace pisemne nauczyciel przechowuje przez cały rok szkolny. Po ich

      sprawdzeniu wpisuje ocenę do zeszytu ucznia i podpisuje ją.

18. Rodzice swoim podpisem potwierdzają zapoznanie się z oceną.

19. Nauczyciel jest zobowiązany udostępnić rodzicowi pracę dziecka podczas konsultacji

     lub  zebrań, z zachowaniem dyskrecji i poufności.

20.Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy brać w szczególności pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia oraz wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć (np. przygotowanie do lekcji, obowiązkowe materiały lub kostium do ćwiczeń, chęci do wykonywania ćwiczeń i zadań wskazanych przez nauczyciela, punktualność, zwracanie uwagi na bezpieczeństwo

     i higienę pracy).

21.Nauczyciele wf  informują uczniów o uzyskanej ocenie indywidualnie w trakcie lub 

     po zakończeniu zajęć.

22. Jeżeli w wyniku klasyfikacji semestralnej stwierdzono, że poziom edukacyjny ucznia utrudnia mu kontynuowanie nauki, należy mu w miarę możliwości stworzyć warunki do uzupełnienia braków poprzez zajęcia wspomagające i indywidualne.

·        Uczeń i rodzic powinni zostać poinformowani na piśmie o harmonogramie zajęć wspomagających i indywidualnych nauczycieli przedmiotów.

23. Na pisemny wniosek rodzica nauczyciel jest zobowiązany uzasadnić na piśmie ustaloną ocenę.

24. O przewidywanej niedostatecznej rocznej i semestralnej ocenie klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych nauczyciele za pośrednictwem wychowawcy klasy informują rodzica na piśmie(karta informacyjna- zał. 7) na miesiąc przed planowanym posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.

25. Podpisana przez rodziców karta informacyjna znajduje się w dokumentacji wychowawcy.

26. O proponowanej innej (niż niedostateczna) ocenie z zajęć edukacyjnych informuje się rodzica na 7 dni przed planowanym posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.

27. Wychowawcy klas informują rodziców o proponowanych ocenach z poszczególnych przedmiotów poprzez wpis (wklejenie) w dzienniczku ucznia.

28. Rodzice zobowiązani są do  zapoznania się z powyższą informacją i potwierdzenia własnoręcznym podpisem.

 

ODWOŁANIA

 

1. Rodzic (opiekun prawny) ma prawo do odwołania się na piśmie od uzyskanej oceny    semestralnej i rocznej.

·        odwołanie od oceny semestralnej może nastąpić najpóźniej w trzecim dniu od rady klasyfikacyjnej

·        odwołanie od oceny rocznej może nastąpić w ciągu 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych

·        w przypadku odwołania od oceny rocznej rodzic ma obowiązek dołączyć świadectwo szkolne.

2.    Odwołaniu nie podlega ocena bardzo dobra.

3. W przypadku odwołania od oceny semestralnej termin egzaminu jest stały i wyznacza się go na dzień przed plenarnym posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającej klasyfikację danego semestru.

4. W przypadku odwołania od oceny rocznej termin egzaminu jest stały i przypada na trzeci dzień od daty złożenia odwołania.

5. Jeżeli termin egzaminu wypada na dzień wolny od pracy-  odbywa się on w

      najbliższym dniu roboczym.

6. Dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:

·        dyrektor lub jego zastępca (jako przewodniczący komisji),

·        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

·        nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

12.  Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z  udziału w komisji tylko w przypadku choroby udokumentowanej zwolnieniem lekarskim.

13.  Z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół zawierający:

-         skład komisji

-         termin sprawdzianu

-         pytania sprawdzające

-         wynik sprawdzianu

-         ustaloną ocenę

14.  Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

15.  Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i informacje o jego ustnych odpowiedziach.

1.      Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od wcześniejszej oceny.

2.      Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna (z wyjątkiem oceny niedostatecznej rocznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego).

3.      Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie (choroba- potwierdzona zaświadczeniem lekarskim lub przypadek losowy) może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

4.      Termin sprawdzianu wyznacza dyrektor w pierwszym tygodniu drugiego semestru.

 

 

 

 

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

 

 

1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli opuścił ponad połowę zajęć edukacyjnych. Jeżeli nieobecność potwierdzona jest zwolnieniem lekarskim lub rodzica, jest to obecność usprawiedliwiona.

2.Uczeń wymieniony w pkt 1 może zdawać egzamin klasyfikacyjny po złożeniu wniosku do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnej informacji od wychowawcy klasy o braku podstaw do przeprowadzenia klasyfikacji. Termin semestralnego egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły nie później niż na drugi tydzień nowego semestru. Termin rocznego egzaminu klasyfikacyjnego ustala się nie później niż na 7 dni po otrzymaniu wniosku przez dyrektora szkoły( najpóźniej do 14 dnia po zakończeniu zajęć dydaktycznych).

3.Uczeń niesklasyfikowany z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych może zdawać egzamin klasyfikacyjny tylko w przypadku tragicznych zdarzeń losowych, potwierdzonych przez wychowawcę lub pedagoga szkolnego.

4.Uczeń, który nie zda egzaminu klasyfikacyjnego ma prawo do zdawania egzaminu poprawkowego, zgodnie z  procedurą określoną w Statucie Szkoły.

5. Skład komisji egzaminacyjnej :

·        dyrektor (jako przewodniczący komisji),

·        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

·        nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne

6. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:

-         skład komisji

-         termin sprawdzianu

-         pytania sprawdzające

-         wynik sprawdzianu

-         ustaloną ocenę

 

 

 

EGZAMIN POPRAWKOWY

 

 

1. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w wyniku klasyfikacji rocznej

    z jednego przedmiotu uczeń może zdawać egzamin poprawkowy.

2.W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminu poprawkowego z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

  jeżeli uczeń przebywał na długotrwałym leczeniu i nie mógł korzystać z nauczania indywidualnego lub jego sytuacja losowa znana wychowawcy i pedagogowi jest bardzo trudna, a także gdy uczeń ma zalecenia Poradni Pedagogiczno- Psychologicznej.

3.Warunkiem przystąpienia do wyżej wymienionego egzaminu jest systematyczne uczęszczanie ucznia na zajęcia dodatkowe (wspomagające).

4.Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej (z wyjątkiem plastyki, muzyki, informatyki, techniki, wf, z których egzamin ma formę zadań praktycznych).

5.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

6.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

7.W skład komisji wchodzą:

·        dyrektor  lub jego zastępca (jako przewodniczący komisji),

·        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

·        nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

8. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:

-         skład komisji

-         termin sprawdzianu

-         pytania sprawdzające

-         wynik sprawdzianu

-         ustaloną ocenę

9. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z  udziału w komisji tylko w przypadku choroby udokumentowanej zwolnieniem lekarskim.

10. W przypadku choroby ucznia- udokumentowanej zwolnieniem lekarskim,

    egzamin może się odbyć najpóźniej w ostatnim tygodniu września.

11.Do czasu zdania egzaminu poprawkowego uczeń uczęszcza do klasy programowo    wyższej.

12. Jeżeli uczeń nie zda egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, chyba że Rada Pedagogiczna biorąc pod uwagę opinię Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej  lub opinię lekarza promuje ucznia. Taki przypadek może nastąpić jeden raz w cyklu kształcenia.

13. Na podstawie protokołu z prac komisji po posiedzeniu zatwierdzającym Rady  Pedagogicznej dyrektor szkoły wydaje uczniowi świadectwo.

14. Ocena uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna.

 

 

 

 

Art. 4

 

OCENA ZACHOWANIA 

( KL. IV - VI )

 

 

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 8 września 2006 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych opracowano następujące procedury dotyczące oceniania zachowania uczniów drugiego etapu kształcenia ( klasy IV – VI ) w SP 133:

 

 

  1. Semestralną  i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:
    • Wzorowe
    • Bardzo dobre
    • Dobre
    • Poprawne
    • Nieodpowiednie
    • Naganne

2. Nauczyciel- wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów

    i ich rodziców o warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o

    o skutkach otrzymania przez ucznia nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej

    zachowania.

a)      uczeń, który po raz drugi z rzędu otrzymuje naganną ocenę klasyfikacyjną zachowania

może nie otrzymać promocji do klasy programowo wyższej na wniosek rady pedagogicznej.

b)      uczeń, który po raz trzeci z rzędu otrzymuje naganną roczną ocenę klasyfikacyjną

zachowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.

  1.  Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub publicznej poradni specjalistycznej.

 

  1. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

  1. Przy ocenianiu zachowania funkcjonują:

 

    • Klasowy „Zeszyt uwag i pochwał” ( ze zgromadzoną ilością punktów)
    • „Zeszyt nauczyciela dyżurnego”
    • Semestralna „Karta samooceny ucznia”
    • „Karta zachowania ucznia”

 

  1. Semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustalają wychowawcy klas po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów:

 

·        wychowawca klasy na koniec każdego miesiąca konsultuje zachowanie  ucznia na podstawie klasowego „Zeszytu uwag i pochwał” i „Zeszytu nauczyciela dyżurnego”.

 

·        każdy uczeń, na koniec semestru wypełnia semestralną „Kartę samooceny ucznia”

 

  1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub wyższym otrzymują opisową ocenę  zachowania.

 

  1. Wszyscy nauczyciele mają obowiązek zgłaszać wszelkie uwagi i pochwały o uczniu do wychowawców klas.

 

  1. Na godzinie wychowawczej, wychowawca klasy podaje indywidualnie każdemu uczniowi do „dzienniczka”  uzyskaną ilość punktów w danym miesiącu ( semestrze ).

 

  1. Wychowawcy klas informują indywidualnie rodziców / opiekunów prawnych o zgromadzonej  ilości punktów przez ucznia w danym miesiącu ( semestrze )  na zebraniach klasowych.

 

  1. Rodzice / opiekunowie prawni są zobowiązani do potwierdzenia własnoręcznym podpisem informacji o zgromadzonej ilości punktów w „Karcie zachowania ucznia”.

 

  1. Oceną wyjściową z zachowania jest ocena DOBRA.

 

  1. Na podwyższenie oceny z zachowania mają wpływ:

a.       udział w konkursie przedmiotowym

b.      udział w innych konkursach

c.       udział w zawodach sportowych:
- cykliczne rozgrywki międzyklasowe
- zawody międzyklasowe
- igrzyska szkolne                                                                                                             - zawody dzielnicowe i na szczeblach wyższych                                                                                                              

d.      pomoc w organizacji imprezy klasowej lub szkolnej

e.       efektywne pełnienie funkcji w szkole

f.        efektywne pełnienie funkcji w klasie

g.       pracę na rzecz szkoły: (w tym praca w gazetce szkolnej, świetlicowej, w kołach zainteresowań, praca w bibliotece, itp.),

h.       pracę na rzecz klasy: (wykonanie gazetki, prace porządkowe, itp.)

i.         organizowanie życia klasy

j.        sumienne wypełnianie obowiązków dyżurnego

k.      pomoc kolegom w nauce

l.         wzbogacanie wyposażenia pracowni (przyniesienie kwiatka, gąbki dbanie o wystrój  sali, itp.),

m.    wkład pracy włożony w naukę, pracowitość, obowiązkowość (raz w miesiącu)

n.      punktualność (raz w miesiącu)

o.      wysoką kulturę osobistą (raz w miesiącu)

p.      dbanie o bezpieczeństwo własne i innych na terenie szkoły i poza nią

q.      właściwe reagowanie na brutalność, agresję i zło

r.        działalność pozaszkolna

s.       rzetelne wypełnienie karty samooceny ucznia zgodnie ze zgromadzoną ilością punktów ( raz w semestrze )


Uwaga: za każdy z wymienionych  punktów uczeń może otrzymać „punkt dodatni”z wyjątkiem pkt. m), n), o) uczeń może otrzymać  punkty jednorazowo na koniec danego miesiąca.

  1. Na obniżenie oceny z zachowania mają wpływ:

a.      ucieczkę z lekcji (za każdą opuszczoną bez usprawiedliwienia godz. lekcyjną),

b.     nieusprawiedliwione spóźnienie (do 5 spóźnień )

c.      przeszkadzanie na lekcjach

d.     niewykonywanie poleceń nauczyciela

e.      nie wypełnianie obowiązku dyżurnego

f.       bójki uczniowskie

g.      ubliżanie koledze,

h.      wulgarne słownictwo

i.        krzyki na korytarzu

j.       aroganckie odzywanie się do nauczyciela

k.     brak dzienniczka ucznia ( zeszytu uwag )

l.        brak stroju galowego ( zgodnie ze statutem szkoły)

m.    nieestetyczny wygląd ( makijaż, farbowanie włosów, malowanie paznokci... )

n.       niszczenie i przetrzymywanie książek z biblioteki szkolnej                

o.     brak obuwia zamiennego,

p.     przebywanie w szatni na przerwach

q.     prowokowanie kolegów do złych uczynków

r.       nieodpowiednie zachowanie w stosunku do pracowników szkoły, kolegów i innych osób

s.      zaśmiecanie otoczenia

t.       wychodzenie poza teren szkoły w czasie przerw lub lekcji

u.      inne wykroczenia przeciw regulaminowi uczniowskiemu w szkole                            i poza nią

UWAGA ! za niżej wymienione przewinienia w danym semestrze:

·        kradzież, wyłudzanie pieniędzy

·        zorganizowaną przemoc

·        palenie papierosów ( za każde przyłapanie -również za towarzyszenie palącemu)

·        rozprowadzanie i zażywanie narkotyków

·        picie alkoholu

·        niszczenie mienia szkolnego

·        posiadanie niebezpiecznych przedmiotów

·        fałszowanie podpisów i dokumentów

·        udowodnione przestępstwa przez organy ścigania

·        pobicie z narażeniem zdrowia i życia

   uczeń otrzymuje ocenę NAGANNĄ !

 

 

 

12. Na koniec każdego semestru wychowawcy klas dokonują bilansu punktów „dodatnich”           i „ ujemnych”.

13. Kryteria ocen zachowania po bilansie:


 WZOROWE                         + 20 pkt.

 BARDZO DOBRE             + 10 pkt.
 DOBRE                                  ( 0 pkt. – wyjściowo)
 POPRAWNE                        - 10 pkt.

 NIEODPOWIEDNIE           - 20 pkt.

 NAGANNE                           - 30 pkt.

 

14. Na miesiąc przed końcem semestru wychowawcy klas informują w formie pisemnej rodziców / opiekunów prawnych o proponowanej ocenie zachowania.

 

15.Jeśli ocena została wystawiona niezgodnie  z obowiązującymi w szkole procedurami,  rodzice/  opiekunowie prawni, mają prawo w terminie siedmiu dni po zakończeniu  roku szkolnego , złożyć w formie pisemnej odwołanie od oceny wraz ze świadectwem szkolnym do Dyrektora Szkoły oraz  konkretnym, rzeczowym uzasadnieniem zgodnie      z procedurami w WSO.

 

16. W przypadku wpłynięcia odwołania od  rocznej oceny zachowania Dyrektor Szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające:

 

 

-         skład komisji

-         termin posiedzenia komisji

-         ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem     

                                   

 

17. Wychowawcy klas są zobowiązani do pisemnego powiadomienia ucznia                 i rodziców / opiekunów prawnych o decyzji komisji weryfikującej ocenę zachowania.

 

 

 

 

 

 

Art. 5

 

PROMOCJA

 

KLASY I – III

 

1.      Uczeń kl. I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

2.      Ucznia kl. I – III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną, albo inną poradnię specjalistyczną.

3.      Rada Pedagogiczna po rozpatrzeniu opinii poradni lub lekarza i po otrzymaniu pisemnej zgody rodziców podejmuje decyzję o pozostawieniu ucznia na drugi rok w tej samej klasie.

 

KLASY  IV – VI

 

1.      Uczeń klas IV – VI otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.

2.      Uczeń klas IV- VI nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej jeśli na wniosek rady pedagogicznej  uzyskał po raz drugi z rzędu naganną roczną ocenę zachowania.

3.      Uczeń, który po raz trzeci z rzędu otrzymał naganną roczną klasyfikacyjną ocenę zachowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.

4.      Każdy nauczyciel klas IV – VI jest zobowiązany do stosowania jednolitego systemu oceniania wg przyjętych kryteriów ogólnych .

5.      Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie uzyskuje promocji.

6.      Ocena z religii lub etyki nie jest włączona do średniej ocen ucznia.

7.      Uczeń otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem na koniec roku szkolnego jeśli średnia jego ocen wynosi co najmniej 4,75 i co najmniej ocenę bardzo dobrą  zachowania.

 

 

Art. 6

 

OCENIANIE ZEWNĘTRZNE

 

1.    Ocenianie zewnętrzne realizowane jest w formie sprawdzianów kompetencji po klasie VI Szkoły Podstawowej. Termin i zasady przeprowadzania sprawdzianu regulują odrębne przepisy.

 

Art. 7

 

OCENIANIE WEWNĘTRZNE

 

1.  Badanie wewnętrzne wyników nauczania odbywa się na poziomie klas I – VI na  podstawie testów opracowanych przez wyspecjalizowane instytuty.

2.  Wyniki sprawdzianów są analizowane przez Radę Pedagogiczną i przedstawiane rodzicom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 1

OSIĄGNIĘCIA I POSTĘPY UCZNIA W KLASIE I

 

 

IMIĘ I NAZWISKO……………………………………………….Semestr I , r.szk..................

 

 

 

KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE

OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI

1 pkt

2 pkt

3 pkt

4 pkt

5 pkt

6 pkt

MÓWIENIE

Potrafi uważnie słuchać wypowiedzi innych.

 

 

 

 

 

 

Wypowiada się pełnymi zdaniami.

 

 

 

 

 

 

Zadaje pytania i udziela odpowiedzi.

 

 

 

 

 

 

CZYTANIE

Czyta tekst poprawnie i płynnie.

 

 

 

 

 

 

Stosuje właściwą intonację.

 

 

 

 

 

 

PISANIE

Prawidłowo pisze kształty liter.

 

 

 

 

 

 

Utrzymuje pismo w liniaturze.

 

 

 

 

 

 

Prawidłowo łączy litery.

 

 

 

 

 

 

Poprawnie przepisuje tekst.

 

 

 

 

 

 

LICZENIE

Nazywa i rozróżnia figury geometryczne.

 

 

 

 

 

 

Określa położenie w przestrzeni.

 

 

 

 

 

 

Prawidłowo pisze cyfry.

 

 

 

 

 

 

Porównuje liczby w zakresie 10.

 

 

 

 

 

 

Poprawnie dodaje liczby w zakresie 10.

 

 

 

 

 

 

Poprawnie odejmuje liczby w zakresie 10.

 

 

 

 

 

 

Rozwiązuje proste zadania tekstowe.

 

 

 

 

 

 

WIEDZA O ŚRODOWISKU

Zna zasady bezpiecznego poruszania się.

 

 

 

 

 

 

Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku.

 

 

 

 

 

 

Posiada orientację w świecie roślin i zwierząt.

 

 

 

 

 

 

ROZWÓJ ARTYSTYCZNY

Wykonuje prace plastyczne zgodnie z tematem.

 

 

 

 

 

 

Stosuje bogatą kolorystykę.

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

Prawidłowo wykonuje ćwiczenia muzyczno – rytmiczne.

 

 

 

 

 

 

Potrafi reagować na sygnały.

 

 

 

 

 

 

Zręcznie wykonuje ćwiczenia.

 

 

 

 

 

 

Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA INFORMATYCZNE

 

 

 

 

 

 

 

JĘZYK ANGIELSKI

 

 

 

 

 

 

 

RELIGIA

 

CHARAKTERYSTYKA PRACY

 I KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH

D

 

C

 

B

 

A

 

Współpraca w grupie.

 

 

 

 

Samodzielność.

 

 

 

 

Właściwe tempo pracy.

 

 

 

 

Staranność i dokładność.

 

 

 

 

Porządek.

 

 

 

 

Obowiązki ucznia.

 

 

 

 

Aktywność.

 

 

 

 

Punktualność.

 

 

 

 

Kultura osobista.

 

 

 

 

Samoocena .

 

 

 

 

 

                                                                                                         

SKALA PUNKTOWA OCENY OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA

KLAS I – III:

 

6 punktów

Uczeń wykazuje duże zaangażowanie w zdobywaniu wiadomości i umiejętności, jego wiedza wykracza poza wymagania programowe, pracuje samodzielnie i bezbłędnie, wykonuje prace dodatkowe z własnej inicjatywy

5 punktów

Uczeń bezbłędnie opanował pełny zakres materiału programowego, potrafi samodzielnie wykorzystać go w praktyce, sprawnie i szybko wykonuje wyznaczone zadania edukacyjne

4 punkty

Uczeń opanował wymagany zakres materiału programowego, zdobyte wiadomości i umiejętności stara się wykorzystywać w praktyce, pracuje właściwie pod kierunkiem nauczyciela

3 punkty

Uczeń  opanował podstawowe treści programowe, potrafi wykorzystać swoją wiedzę tylko przy pomocy nauczyciela, stara się pracować na miarę swoich możliwości.

2 punkty

 

Uczeń tylko częściowo opanował podstawowe treści programowe, pracuje wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, ma problemy z wykonaniem zadań edukacyjnych

1 punkt

 

Uczeń nie opanował nawet podstawowych treści programowych, nie potrafi pracować nawet przy pomocy nauczyciela, nie wykonuje

wymaganych prac i zadań.

 

SKALA LITEROWA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA KLAS I-III:

 

D – WYRÓŻNIA SIĘ

C -  BEZ ZASTRZEŻEŃ

B -  SĄ ZASTRZEŻENIA

A -  NIE SPEŁNIA WYMAGANIA

Wychowawca:

                                                                                              .

 

...........................................

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 2

OSIĄGNIĘCIA I POSTĘPY UCZNIA W KLASIE II

 

IMIĘ I NAZWISKO……………………………………………….Semestr I , r.szk..................

 

 

KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE

OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI

1 pkt

2 pkt

3 pkt

4 pkt

5 pkt

6 pkt

MÓWIENIE

Wypowiada się pełnymi zdaniami.

 

 

 

 

 

 

Opowiada o wydarzeniach zawartych w tekstach.

 

 

 

 

 

 

Potrafi utworzyć wypowiedź zwięzłą i komunikatywną.

 

 

 

 

 

 

CZYTANIE

Czyta tekst poprawnie, płynnie.

 

 

 

 

 

 

Stosuje właściwą intonację.

 

 

 

 

 

 

Zna treść lektur szkolnych.

 

 

 

 

 

 

PISANIE

Staranność pisma.

 

 

 

 

 

 

Poprawnie pisze z pamięci.

 

 

 

 

 

 

Poprawnie pisze ze słuchu.

 

 

 

 

 

 

Układa kilkuzdaniową wypowiedź pisemną.

 

 

 

 

 

 

Rozpoznaje rodzaje zdań.

 

 

 

 

 

 

Wyróżnia części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik).

 

 

 

 

 

 

Zna kolejność alfabetyczną.

 

 

 

 

 

 

Zna i stosuje zasady ortograficzne.

 

 

 

 

 

 

LICZENIE

Potrafi wykonać działania na zbiorach.

 

 

 

 

 

 

Dodaje i odejmuje w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego .

 

 

 

 

 

 

Rozwiązuje równania.

 

 

 

 

 

 

Rozwiązuje zadania tekstowe.

 

 

 

 

 

 

Zna kolejność wykonywania działań.

 

 

 

 

 

 

Mnoży w zakresie 30.

 

 

 

 

 

 

Rozpoznaje figury geometryczne.

 

 

 

 

 

 

Mierzy  i rysuje odcinki.

 

 

 

 

 

 

WIEDZA O ŚRODOWISKU

Dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach roku.

 

 

 

 

 

 

Posiada orientację w świecie roślin i zwierząt.

 

 

 

 

 

 

Zna zasady bezpiecznego poruszania się.

 

 

 

 

 

 

ROZWÓJ ARTYSTYCZNY

Estetyka wykonanych prac.

 

 

 

 

 

 

Chętnie śpiewa piosenki.

 

 

 

 

 

 

Zna nazwy solmizacyjne nut.

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

 

 

 

 

 

 

Zręcznie wykonuje ćwiczenia.

 

 

 

 

 

 

Potrafi reagować na sygnały.

 

 

 

 

 

 

Dokładnie wykonuje polecenia nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA INFORMATYCZNE

 

 

 

 

 

 

 

JĘZYK ANGIELSKI

 

 

 

 

 

 

RELIGIA

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA PRACY I KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH

D

Wyróżnia się

C

Bez zastrzeżeń

B

Są zastrzeże-nia

A

Nie spełnia wymagań

Współpraca w grupie.

 

 

 

 

Samodzielność.

 

 

 

 

Właściwe tempo pracy.

 

 

 

 

Staranność i dokładność.

 

 

 

 

Porządek.

 

 

 

 

Obowiązki ucznia.

 

 

 

 

Aktywność.

 

 

 

 

Punktualność.

 

 

 

 

Kultura osobista.

 

 

 

 

Samoocena.

 

 

 

 

 

SKALA PUNKTOWA OCENY OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA

KLAS I – III:

6 punktów

Uczeń wykazuje duże zaangażowanie w zdobywaniu wiadomości i umiejętności, jego wiedza wykracza poza wymagania programowe, pracuje samodzielnie i bezbłędnie, wykonuje prace dodatkowe z własnej inicjatywy

5 punktów

Uczeń bezbłędnie opanował pełny zakres materiału programowego, potrafi samodzielnie wykorzystać go w praktyce, sprawnie i szybko wykonuje wyznaczone zadania edukacyjne

4 punkty

Uczeń opanował wymagany zakres materiału programowego, zdobyte wiadomości i umiejętności stara się wykorzystywać w praktyce, pracuje właściwie pod kierunkiem nauczyciela

3 punkty

Uczeń  opanował podstawowe treści programowe, potrafi wykorzystać swoją wiedzę tylko przy pomocy nauczyciela, stara się pracować na miarę swoich możliwości.

2 punkty

 

Uczeń tylko częściowo opanował podstawowe treści programowe, pracuje wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, ma problemy z wykonaniem zadań edukacyjnych

1 punkt

 

Uczeń nie opanował nawet podstawowych treści programowych, nie potrafi pracować nawet przy pomocy nauczyciela, nie wykonuje

wymaganych prac i zadań.

 

SKALA LITEROWA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA KLAS I-III:

D – WYRÓŻNIA SIĘ

C -  BEZ ZASTRZEŻEŃ

B -  SĄ ZASTRZEŻENIA

A -  NIE SPEŁNIA WYMAGAŃ

Wychowawca:

 

...............................................

 

 

 

Załącznik 3

OSIĄGNIĘCIA I POSTĘPY UCZNIA W KLASIE III

 

IMIĘ I NAZWISKO……………………………………………….Semestr I , r.szk..................

 

 

KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE

OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI

1 pkt

2 pkt

3 pkt

4 pkt

5 pkt

6 pkt

MÓWIENIE

Potrafi uważnie słuchać wypowiedzi innych.

 

 

 

 

 

 

Wypowiedzi są poprawne pod względem stylistycznym i gramatycznym.

 

 

 

 

 

 

Posiada bogaty zasób słownictwa.

 

 

 

 

 

 

CZYTANIE

Czyta tekst biegle i wyraziście.

 

 

 

 

 

 

Zwraca uwagę na znaki przestankowe.

 

 

 

 

 

 

Czyta w szybkim tempie.

 

 

 

 

 

 

Rozumie czytany cicho tekst.

 

 

 

 

 

 

PISANIE

Pismo jest staranne i kształtne.

 

 

 

 

 

 

Poprawnie pisze z pamięci i ze słuchu.

 

 

 

 

 

 

Prawidłowo przepisuje tekst.

 

 

 

 

 

 

Potrafi samodzielnie redagować opis, opowiadanie, list, życzenia i swobodny tekst.

 

 

 

 

 

 

Poprawnie opanował wiadomości z gramatyki.

 

 

 

 

 

 

LICZENIE

Sprawnie wykonuje pisemne i pamięciowe dodawanie oraz odejmowanie w zakresie 1000.

 

 

 

 

 

 

Biegle mnoży i dzieli.

 

 

 

 

 

 

Samodzielnie układa i rozwiązuje zadania tekstowe.

 

 

 

 

 

 

Potrafi dzielić z resztą.

 

 

 

 

 

 

Stosuje kolejność wykonywania działań.

 

 

 

 

 

 

Zna i stosuje jednostki długości, masy, pojemności i czasu.

 

 

 

 

 

 

Nazywa i rozróżnia figury geometryczne.

 

 

 

 

 

 

Prawidłowo kreśli i mierzy odcinki.

 

 

 

 

 

 

Posiada znajomość prostopadłości i równoległości.

 

 

 

 

 

 

Zna się na kalendarzu i zegarze.

 

 

 

 

 

 

WIEDZA O ŚRODOWISKU

Zna zasady bezpiecznego poruszania się.

 

 

 

 

 

 

Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku.

 

 

 

 

 

 

Potrafi rozpoznać wiele gatunków roślin i zwierząt.

 

 

 

 

 

 

Orientuje się w terenie, potrafi wyznaczać kierunki.

 

 

 

 

 

 

 

ROZWÓJ ARTYSTYCZNY

Wykonuje prace plastyczne i techniczne zgodnie z tematem.

 

 

 

 

 

 

Prace są estetyczne, bogate w szczegóły i kolorowe.

 

 

 

 

 

 

Przestrzega zasad bezpieczeństwa w miejscu pracy.

 

 

 

 

 

 

Prawidłowo wykonuje ćwiczenia muzyczno-rytmiczne.

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

Chętnie uczestniczy w zabawach.

 

 

 

 

 

 

Zręcznie wykonuje ćwiczenia.

 

 

 

 

 

 

Przestrzega dyscypliny podczas gier sportowych.

 

 

 

 

 

 

Przejawia postawę FAIR PLAY.

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA INFORMATYCZNE

 

 

 

 

 

 

 

JĘZYK ANGIELSKI

 

 

 

 

 

 

 

RELIGIA

 

CHARAKTERYSTYKA PRACY

 I KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH

D

 

C

 

B

 

A

 

Współpraca w grupie.

 

 

 

 

Samodzielność.

 

 

 

 

Właściwe tempo pracy.

 

 

 

 

Staranność i dokładność.

 

 

 

 

Porządek.

 

 

 

 

Obowiązki ucznia.

 

 

 

 

Aktywność.

 

 

 

 

Punktualność.

 

 

 

 

Kultura osobista.

 

 

 

 

Samoocena.

 

 

 

 

 

SKALA PUNKTOWA OCENY OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA

KLAS I – III:

6 punktów

Uczeń wykazuje duże zaangażowanie w zdobywaniu wiadomości i umiejętności, jego wiedza wykracza poza wymagania programowe, pracuje samodzielnie i bezbłędnie, wykonuje prace dodatkowe z własnej inicjatywy

5 punktów

Uczeń bezbłędnie opanował pełny zakres materiału programowego, potrafi samodzielnie wykorzystać go w praktyce, sprawnie i szybko wykonuje wyznaczone zadania edukacyjne

4 punkty

Uczeń opanował wymagany zakres materiału programowego, zdobyte wiadomości i umiejętności stara się wykorzystywać w praktyce, pracuje właściwie pod kierunkiem nauczyciela

3 punkty

Uczeń  opanował podstawowe treści programowe, potrafi wykorzystać swoją wiedzę tylko przy pomocy nauczyciela, stara się pracować na miarę swoich możliwości.

2 punkty

 

Uczeń tylko częściowo opanował podstawowe treści programowe, pracuje wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, ma problemy z wykonaniem zadań edukacyjnych

1 punkt

 

Uczeń nie opanował nawet podstawowych treści programowych, nie potrafi pracować nawet przy pomocy nauczyciela, nie wykonuje

wymaganych prac i zadań.

 

 

 

SKALA LITEROWA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA KLAS I-III:

 

D – WYRÓŻNIA SIĘ

C -  BEZ ZASTRZEŻEŃ

B -  SĄ ZASTRZEŻENIA

A -  NIE SPEŁNIA WYMAGANIA

Wychowawca:

 

.............................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 4

ARKUSZ OCENY OPISOWEJ UCZNIA GRUPY MONTESSORI

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 133

 

Imię i nazwisko ............................................................   Grupa........

Poziom........................... Rok szkolny...................... Semestr...........

 

 

Elementy obserwacji pedagogicznej

 

Poziom osiągnięć

gnieć

 

Stopień aktywności

 

Doskonały

 

Bardzo dobry

 

Satysfakcjonujący

 

Przeciętny

 

Słaby

słaby

Niezadowalający

 

 

Maksymalny

 

Bardzo dobry

 

Duży

 

Przeciętny

 

Niewielki

 

Minimalny

 

l

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

Język polski

Czytanie znanego tekstu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytanie nowego tekstu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ciche czytanie ze zrozumieniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opowiadanie odtwórcze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Swobodne wypowiadanie się.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Recytacja wierszy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technika pisania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pisanie z pamięci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pisanie ze słuchu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elementy wiedzy o języku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matematyka

Znajomość pojęć matematycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stosowanie pojęć w praktyce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodawanie i odejmowanie w zakresie...............

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mnożenie i dzielenie w zakresie ...............

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwiązywanie zadań tekstowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwiązywanie równań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elementy geometrii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Znajomość jednostek miar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja kosmiczna

Zasób wiadomości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętność obserwowania środowiska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętności praktyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedmioty artystyczne

Odtwarzanie muzyki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzenie muzyki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elementy wiedzy muzycznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elementy wiedzy plastycznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Działalność plastyczna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posługiwanie się przyborami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kultura fizyczna i zdrowie

Sprawność ruchowa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motywacja do zajęć ruchowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Troska o zdrowie, bezpieczeństwo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Troska o wygląd zewnętrzny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia praktycznego życia i dobrych manier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Religia

Praktyka religijna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zasób wiadomości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARKUSZ OCENY OPISOWEJ UCZNIA GRUPY MONTESSORI

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 133

 

Imię i nazwisko............................................................   Grupa ........

 

Poziom........................... Rok szkolny......................   Semestr.....

 

 

Elementy obserwacji pedagogicznej

 

Stopień wysiłku

 

Maksymalny

 

Bardzo dobry

 

Duży

 

Przeciętny

 

Niewielki

 

Minimalny

 

l

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

Stosunek do obowiązków

szkolnych

Punktualność.

 

 

 

 

 

 

Przygotowanie do zajęć.

 

 

 

 

 

 

Respektowanie zadań dotyczących zachowania w szkole.

 

 

 

 

 

 

Motywacja do nauki

 

Koncentracja na czynności.

 

 

 

 

 

 

Wytrwałość w pracy.

 

 

 

 

 

 

Samodzielność w działaniu.

 

 

 

 

 

 

Niezależność przy wyborze zadań do wykonywania na lekcji.

 

 

 

 

 

 

Samokontrola.

 

 

 

 

 

 

Dbałość o pomoce.

 

 

 

 

 

 

Aktywność intelektualna.

 

 

 

 

 

 

Stosunek do innych dzieci

 

Jest przyjaźnie nastawiony.

 

 

 

 

 

 

Chętnie udziela pomocy innym.

 

 

 

 

 

 

Jest tolerancyjny.

 

 

 

 

 

 

Szanuje cudzą własność.

 

 

 

 

 

 

Respektuje autonomię nauczyciela i innych uczniów.

 

 

 

 

 

 

Jest aktywny, przejawia inicjatywę w kontaktach społecznych.

 

 

 

 

 

 

NAUCZYCIEL MONTESSORI:

                                                           .......................................................

 


Załącznik 5

NOTATKA ZE SPOTKANIA Z RODZICEM / RODZICAMI UCZNIA

 

Dnia .................................................................odbyła się rozmowa wychowawcy / nauczyciela

 

z rodzicem / rodzicami ucznia :  ..................................................................................................

 

Osoby towarzyszące rozmowie:    ................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

Rozmowa dotyczyła......................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

Wnioski i ustalenia:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podpis rodzica / rodziców ucznia:                                                                   podpis wychowawcy / nauczyciela:

 

...........................................                                                                   ................................................................


Załącznik 5a

 

CO POTRAFIĘ ?

 

 

 
Pole tekstowe:

Załącznik 5a

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Załącznik 5b

 

 

Załącznik 5c

 

 


 

 

Załącznik 7

KARTA INFORMACYJNA

o zagrożeniu oceną niedostateczną

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko .........................................................................................

Klasa  ............. 

Przedmiot :

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

 

 

 

 

Data ............................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

....................................................                                                  ...............................................................

         podpis wychowawcy                                                              podpis rodzica/opiekuna prawnego

 

 

 

 

NOTATKA ZE SPOTKANIA Z UCZNIEM

 

Dnia .................................................................odbyła się rozmowa wychowawcy / nauczyciela

 

z uczennicą / uczniem:  ................................................................................................................

 

Osoby towarzyszące rozmowie:    ................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

Rozmowa dotyczyła......................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

 

Wnioski i ustalenia:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podpis uczennicy / ucznia:                                                                              podpis wychowawcy / nauczyciela:

 

...........................................                                                                   ................................................................